Isolatie problematiek dakbeschot

Piet.

  • #1
Beste,

Ik ben bezig met het verbouwen van de zolder. Deze ruimte was altijd een groot rommelhok, echter moeten er nu twee kamers komen. Als gevolg daarvan wil ik graag het dak isoleren (momenteel kijk ik gezellig tegen het dalbeschot aan). Nu is dit ansich niet zo moeilijk wil het niet dat ik tevens heteluchtverwarming heb. En de verwarmingskanalen hiervoor op zolder in de weg liggen (kanalen liggen <10 cm van het dakbeschot af). Maw isolatie er direct achter past eigenlijk niet.
Eerste idee dat in mij op kwam was om de buizen te laten verleggen (en vervolgens op de standaard manier isoleren). Echter blijkt dit een wat duurdere grap dan ik initieel verwacht had (+/- €2000). Vandaar dat ik op zoek was naar additionele opties waarmee ik de kanalen kan laten liggen.

Nu loop ik met het idee de verwarmingskanalen binnen de isolatie te plaatsen. Dus simpelweg ipv direct tegen het dakbeschot de isolatie aan de binnenkant van de ruimte direct tegen de kanalen aan te plaatsen. Of zelfs de gips afwerking tegen de kanalen aan en isolatie materiaal boven en achter de kanalen.
Ik heb er echter mijn twijfels over of dit de beste optie is, isolatie technisch ok is, geen additionele kans op vocht problemen geeft, etc. Vandaar dit topic om hopelijk van de wat doorgewinterde klussers/isolateurs meninegn en tips te ontvangen.

Bovenstaande komt natuurlijk niet uit het niets vallen, dus bijgevoegd in wat meer detail, de situatie en de twee opties waar ik nu aan denk.

Voor het idee, de huidige kanalen betreffen rechthoekige of vierkanten buizen van 30x20 of 20x20. De buitenkant is van aluminium papier (soortgelijk aan wat je vaak op steenwol dekens ziet), de binnenkant is van een pur schuim achtig materiaal. De buizen zelf zijn dus tevens geïsoleerd tegen warmte verlies. Indien de verwarming vol aan staat zal er echter nog wel wat stralingswarmte vanaf komen.



Mocht iemand het gemist hebben ja, helaas, ik heb naar alle waarschijnlijkheid een dampdicht pe folie aan de buitenzijde van mijn dak zitten. Dak is in 1971/1972 gerenoveerd (huis zelf is uit 1933), dus ik neem aan dat dit toen ook geplaatst is. Mogelijk dat men toen al dampopen folie had, ik heb alleen geen idee hoe ik het verschil zou moeten zien dus ik ga maar van het meest negatieve uit.

Mvg,

Piet
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
De tekst in de plaatjes is niet te lezen, knip ze even in stukken. Plaats bij voorkeur ook wat foto's.
 

Piet.

  • #3
Hmm ik had duidelijk even moeten kijken of je dat plaatje nog kon lezen, excuses. Hierbij een tweede poging:

Huidige situatie


Optie 1: buizen verleggen


Verwarmingskanalen laten verleggen en direct tegen het dakbeschot isolatie aanbrengen, vervolgens een metal stud frame, damp open klimaat folie en 12mm gipsplaat.

Geen verdere bijzonderheden.

Voordeel:

Isolatie zoals door de fabrikant beschreven.
Minder verlies van ruimte bij de verwarmingskanalen

Nadelen:

Kosten verleggen verwarmingskanalen +/- €1500

Optie 2: buizen in de isolatie laag laten vallen


Verwarmingskanalen laten liggen. Aan de binnenkant (dus de kant van de zolderruimte zelf) glaswol platen plaatsen. Vervolgens metal stud frame, klimaat folie, 12mm gips.

Idee is om de ruimte rond de verwarmingskanalen simpelweg op te geven en de isolatie + afwerking voor de kanalen te plaatsen. De ruimte achter en boven de kanalen zou dan optioneel nog extra isolatie kunnen bevatten.

Voordeel:

Geen kosten verleggen verwarmingskanalen +/- €1500

Nadeel:

Additionele ruimte verloren (aan sommige kanten zijn knieschotten voorzien en deze zouden hierdoor minder diepte hebben).


De vraag is naturlijk zou zoiets goed kunnen werken.
- Maakt het bijvoorbeeld uit dat er beperkte stralingswarmte in je isolatie zit (de buizen geven wat warmte af).
- Maakt het uit dat er lucht zit boven en achter de buizen of moet deze dan vol komen met isolatie materiaal
- Zou je de isolatie voor de buis (dus op het plaatje tussen buis en klimaatfolie) ook weg kunnen laten en alleen boven/achter de buis isoleren?
- Zou het additionele kans op vocht problemen geven? Of zou de stralingswarmte van de buis in de isolatie dit juist tegen gaan?

Voor het idee, het kanaal aan de achterkant van de ruimte:


En het kanaal aan de voorkant van de ruimte:


Overigens lijkt het folie aan de buitenkant van het dak bij nader inzien dampopen te zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu