Isolatie kruipruimte ivm vloerverwarming

Jasper1978

  • #1
Hallo,
binnenkort word er vloerverwarming in mn woonkamer gefreest (betonnen vloer, woonhuis uit 1978)
de vloer bestaat uit een lag dekcement en daaronder betonnen broodjes. de bodem is al afgedekt met folie tegen vocht. nu zat ik te denken om de vloer vanuit de onderkant te bedekken met 2cm dik piepschuim platen.
heeft dit nut? aangezien warmte opstijgt en het beton dan eerst nog iets van 15 cm moet opwarmen voordat er warmte naar mn kruipruimte zou gaan?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Vloerisolatie heeft altijd zin. Maar doe wat meer dan 2cm. Denk eerder aan zeker 10cm.

En check meteen de rest van je huis.
 

Pigion

  • #3
De grootste uitdaging van dit karwei, is de bevestiging. Het onderdeel dat de meeste warmte afstaat, is de betonnen T - ligger waar de broodjes op steunen. Ik heb dit karwei bij ons huis al eens gedaan met 6 cm extruded polystyreen platen. Deze worden gebruikt in de spouw en zijn goed verkrijgbaar, ook in 2e keus partijen. Ze zijn wat steviger. Ik zou het nu als volgt doen:
- Lijm een rachel met breedte van de T-ligger, tegen de T-ligger over de volle lengte. Indien nodig de rachel op maat maken. Vervolgens plaats je de polystyreenplaat tussen de rachels, voor een deel valt de plaat in de sparing die de oplegging van de broodjes geeft. Dat is ca 3 cm + 32 mm rachel geeft ruimte voor 6 cm polystyreen. De polystyreenplaat (120 breed x 80) moet je op maat maken in ca. 80 x 56 cm (breedte tussen de T-liggers). Je krijgt wat snijverlies, echter een lengte van 1,2 meter gaat toch niet door het kruipluik. De platen liggen na plaatsing gelijk met de rachels. Over deze rachels plaats je nu 20 cm brede stukken van de polystyreenplaat. Aan de isolatieplaten zitten overlappen van ca. 2 cm. Die kan je gebruiken voor de afdichting op de kopse einden, zowel van de grote platen tussen de de liggers, als de 20 cm afdekplaten. Deze afdekplaaten schroef je vast op de houten rachel. Als onderlegring zijn er speciale kunststof "schotels" van ca. 4 cm diameter verkrijgbaar. Als je het lijmen van de rachels op de betonnen T-liggers niet vertrouwd, dan kan je de rachel ook (of extra) bevestigen door boren/pluggen/schroeven. Boor niet precies in de hartlijn van de ligger, want daar zit de voorgespannen trekstaaf met ca. 2 a 3 cm beton dekking.
Voor het snijden van de polystyreenplaat kan je het beste een "electrische cutter" kopen. Dat ding lijkt op een soldeerpistool en je ziet ook soortgelijk apparaat gebruikt worden om kunstof touw te snijden/smelten. Voor polystyreenplaten is het "mes" ca 10 cm. Snijden met een gewoon mes gaat zeer stroef en de omgeving raakt wit van de polystyreenbolletjes.
Die investering van ca. € 100,- loont zich echt.
Ter completering kan je nog de holle ruimte tussen polystyreen en broodje opvullen met losse glaswol.
Ik heb 100 M2 gedaan en weet waar ik over schrijf.
Pigion
 

Jasper1978

  • #4
Dank voor de uitvoerige beschrijving. echter denk ik dat ik toch ga voor de iets makkelijkere oplossing door gewoon piepschuim platen met een paar klodders lijmkit te verlijmen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Jasper1978 schreef:
nu zat ik te denken om de vloer vanuit de onderkant te bedekken met 2cm dik piepschuim platen.
heeft dit nut? aangezien warmte opstijgt en het beton dan eerst nog iets van 15 cm moet opwarmen voordat er warmte naar mn kruipruimte zou gaan?
Nog even, warme lucht stijgt op, echter warmte gaat van warm naar koud. Pak een staaf ijzer zet op een punt een brander op den duur zal je die staaf los moeten laten. Idem met je vloer de warmte van de kamer gaat richting de kruipkelder.
 

Pigion

  • #7
@jaspertje,
Hoe je het gaat doen is jouw zaak. Om de vloer redelijk effectief te isoleren, moet je minimaal 6 cm goede isolatie aanbrengen op de T-liggers. Deze liggers geleiden de warmte zeer goed door de grote dichtheid van het getrilde beton en de zig-zag aangebrachte stalen afstandhouders tussen de aangebrachte onder en boven wapening in de ligger. Twee cm dikke platen er tegenaan lijmen met een klodder lijm en kieren op de stootvoegen, zal weinig effect sorteren. Als het gas straks € 1,- per M3 kost, heb je spijt dat je het niet grondiger hebt aangepakt. Vergeet niet ook de buitenmuren te isoleren over een hoogte van 40 cm. Deze isolatie moet goed op de muur aansluiten, anders krijg je circulatie van lucht tussen isolatie en muur.
Pigion

verschrijffout verbeterd - mod
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu