Isolatie betonvloer

Niekey

  • #1
Achter ons huis staat een halfsteens berging met een betonvloer. We willen deze berging graag bij de woning aanbouwen. De wanden willen we van binnenuit isoleren (luchtspouw, regelwerk met rockwool en gipsplaten) en het dak ook door bovenop het bestaande dak te isoleren.

Er ligt in de berging een betonnenvloer, maar ik weet niet of deze geïsoleerd is. Het idee is om de vloer gewoon intact te laten en daar laminaat op te leggen. De vraag is alleen wat het effect hiervan is als blijkt dat de vloer niet geïsoleerd. Gaat dit problemen opleveren met het laminaat, en wat is het effect als de alleen de wanden en het dak geïsoleerd zijn? Wordt het dan alsnog steenkoud in de ruimte als de vloer niet geïsoleerd is?

Graag tips/adviezen hierover

Hierbij twee foto's


 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je kan in ieder geval onder het laminaat een flinke ondervloer leggen. Kies voor de best isolerende variant. Als je voldoende hoogte hebt, kan je er zelfs drukvaste isolatie onder leggen.
 

Niekey

  • #3
Bedankt voor de reactie.

Enig idee hoeveel ruimte zo'n ondervloer in beslag neemt?

De berging is nu slechts 220 cm hoog, dus veel ruimte heb ik helaas niet.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Vanaf 3 mm dik, kijk ook even naar extra isolerende dunne ondervloeren, ze dienen wel vocht tegen te kunnen houden.
 

Niekey

  • #5
Een maatje van me had een een paar pakken met ondervloer platen liggen

dit zijn de eigenschappen

9mm dik
geluidsreductie: 11db
Warmte isolatie: 0,15 (m2 K.W.-1)

Ze platen zijn niet niet vochtafschermend. Ik dien dus eerst een vochtscherm aan te brengen. Maar dat is geen probleem

:cool:
 

MvanV

  • #6
Dat soort platen is meer geluidsisolatie dan warmteisolatie.
Die warmteisolatiewaarde moet zo laag mogelijk zijn (als lambda l getal).
0,15 is niet heel goed. Piepschuim is met 0.027 5 keer zo goed.
(en isolatie r-waardes moetenm juist hoog zijn)
Je zou bij een bouwmarkt 5 of 7 cm dikke XPS platen moeten halen, dat isoleert veel meer. Anders houd je koude voeten en stook je je rot.
En inderdaad een vochtscherm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu