Inductie kookplaat stervende?

DaJennA

  • #1
Hallo,

Eén van de platen blijft tegenwoordig erg lang warm/heet, terwijl van inductie juist kenmerkend is dat de plaat snel afkoelt. Voorheen was dat ook zo en de andere platen werken normaal. De betreffende plaat ziet er ook versleten uit, terwijl bij de anderen bijna geen slijtage te zien is.

Waar kan dit door komen en kunnen we dit zelf repareren? Als we het niet zelf kunnen repareren, heeft iemand dan een idee wat dat gaat kosten?

Vast bedankt voor het meedenken!
 

Lichtpunt

  • #2
Het vertellen van het merk en type maakt het makkelijker voor de lezers om voor u te denken.
 

DaJennA

  • #3
Het is een Bosch, type staat er niet op (of ergens van binnen waar ik niet bij kan?)
 

Lichtpunt

  • #4
Vaak nog wel te vinden als je de plaat oplicht, aan de onderzijde waar het snoer het apparaat ingaat.
 

DaJennA

  • #5
Nee helaas, type is zowel bovenop als aan de onderkant niet zichtbaar (zit plaatwerk voor). Maar het betreft een ouder type, keuken zit er denk ik al bijna 13 jaar in. Het zijn qua grootte vier gelijke platen. De bediening werkt via tiptoetsen die allen in één lijn liggen.

Wat is überhaupt de levensduur van een inductieplaat?

Bedankt weer!
 

Tommy-ON3TD

  • #6
Normaal kan en mag een inductieplaat niet heet worden.
In feite is inductie een transfo waarbij jouw kookpot de helft van de transfo is. Ik denk eerder dat het restwarmte is van je kookpot die achterblijft, te vergelijken als een hete pot op een aanrecht zetten en er daarna direct je klauw naar keuze op te leggen...ook warm :)

grts
 

DaJennA

  • #7
Kan zijn dat het restwarmte is, maar dan zouden de andere platen dat ook moeten hebben en dat is niet het geval...
 

Gericom

  • #8
Wat versta je onder slijtage? Is de glasplaat bij deze zone smerig? (het meest gebruikt?) De warmte kan dan moeilijker weg, dus goed reinigen. Of heb je de glasplaat eraf gehaald en ziet het eronder verkleurd uit?

Werkt de koelventilator wel of zit de toegang verstopt...?
 

DaJennA

  • #9
Het is wel de meest gebruikte plaat. Het is niet vies, maar ahw beschadigd. We hebben de glasplaat er nooit afgehaald.

Waar zit de koelventilator? Hoe weet ik of deze verstopt zit?
 

Gericom

  • #10
Bij aanzetten of als er een pan opgezet wordtt, gaat 1 van de koelventilators draaien.

De koelventilators zitten aan de onderkant...

Als er een 'witte'/bruine waas op de glasplaat zit, dan is dit met een goed middel te vewijderen, bijv. Ceraf.x (geen reclame!). Je zult wel flink moeten boenen, maar het glas kan daar tegen..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu