Indesit wixl 14 wasmachine, printplaat waarschijnlijk kapot

Nature

  • #1
Hallo,
Ik heb in 2008 een wasmachine Indesit wixl 14 gekocht.
Die deed het een half jaar prima, totdat hij plotseling tijdens het wassen "klik" zei en het vervolgens niet meer deed.
Ik heb toen een monteur laten komen die aangaf dat het waarschijnlijk de printplaat was, maar die had hij niet bij zich.
Er zou nog contact opgenomen worden, maar dat duurde maar. Ik deed intussen mijn was ergens anders en heb er na een tijd weer eens over gebeld, ze hebben toen mijn gegevens opgenomen maar geen afspraak gemaakt.
Op den duur heb ik het zelf wat laten versloffen, ik heb nogal moeite met bellen en constant er achteraan zitten. Nu heb ik een vriendin die van aanpakken weet :wink: en die nog eens gebeld heeft naar Indesit, ze hadden mijn gegevens nog, maar een monteur laten komen is nu te duur, ik kon maar beter een nieuwe machine aanschaffen..

Nu wil ik graag weten of iemand dit symptoom herkent, of het inderdaad de printplaat is (een nieuwe zou €58 kosten). Zelf kan ik niets verkeerds ontdekken aan de printplaat (zie foto's), maar ik heb er dan ook verder geen verstand van. Heeft iemand een idee?
Kan ik hen ook wijzen op het recht op een deugdelijk product na deze tijd? (met dank aan Jan de moderator voor de site consuwijzer)

groeten,
Peter



 

Ronald41

  • #2
Doet de machine helemaal niets meer?
Geen lampjes of geluidjes of dergelijke?

Een machine van 3 jaar oud lijkt me trouwens altijd wel de moeite om te laten repareren. Verder zie ik aan deze print niet veel bijzonders, ik heb de indruk dat er op de achterkant nog meer onderdelen zitten. En zo niet dan is dit alleen de bedieningsprint en zou je elders in de machine nog een print verwachten met (o.a.) de relais.

En inderdaad zou je van Indesit wat coulance mogen verwachten. De site die Jan je gaf zal je daarmee verder kunnen helpen.

Gr Ronald
 

Nature

  • #3
Bedankt voor je reactie. Op de achterkant van deze printplaat zit verder niks.
Dit was de printplaat van de programma instellingen.

Ik heb nog even verder gezocht en je hebt gelijk: onderin zat nog zo'n printplaat. Uiterlijk ook niets verdachts aan te zien. Het enige verdachte zou zijn dat de laatste 2 aansluitpinnen enigszins verkleurd zijn, maar daar zat geen stekker op dus dat kan het volgens mij niet zijn. (zie foto's)
Ik sluit alles weer aan en dan laat ik weten of en wat het nog doet.






Verder ziet dat er wel goed uit voor zover ik dat kan zien, ook de achterkant geen verkleuringen of gesmolten solderingen.

groet,
Peter

Ps. inmiddels weer alles aangesloten zoals het was. Ik kan erg kort zijn: hij doet helemaal niks, er brand niks en er is geen geluid, alsof hij helemaal geen stroom krijgt.
 

HarryO

  • #4
De 2 verkleurde pennen mag je negeren.
Als er niets op aangesloten is verkleuren ze nvvt.

Als de machine volledig dood is begin dan vooraan: volg de netsnoer waar deze de machine binnen komt.
Hier zit een net ontstorings filter.
De 230V gaat hier doorheen, volg de draden hiervan naar de elektronica module.
Op de punten waar deze draden op de module ( Connector J1) aankomen moet 230V staan als de stekker er in zit, ongeacht of de machine aan of uit staat.
Meet dit eerst na.

PS: Er zijn meerdere modellen van de WIXL 14, heeft jou machine 3 programma knoppen en geen display?
De (Hongaarse) service manual van z'n broertje staat hier
Site is traag, even wachten en dan rechts onderaan kiezen voor "Get Manual"
 

Nature

  • #5
Dit is mijn apparaat: wixl 14 (NL) type LB 2006 C Het heeft 2 programmaknoppen.
Het lukt me niet om nog meer foto's te uploaden dus maar even een link naar een plaatje van mijn apparaat:

Indesit_Wasmachine_WIXL_14__N_art_141

Het doormeten moet ik nog even regelen, ik heb zelf niet zo'n meetapparaat en moet er even achter komen hoe dat werkt.
Ik heb Connector J1 gevonden.
Zou je kunnen beschrijven waar ik de meetpinnen op moet zetten en naar welke stand ik de knop van het meetapparaat moet draaien? Moet de ene pin in het ene gat en de andere in het andere gat van de stekker? (als je er van voren opkijkt is de rechterdraad bruin en de linker blauw)

In de tussentijd probeer ik zo'n ding te ritselen :D

bedankt alvast

Update: inmiddels een multimeter in huis gehaald, moet ik de meter op 'gelijkspanning' zetten en dan zo hoog mogelijk (600 in mijn geval)?
 

Nature

  • #6
Nature schreef:
...Update: inmiddels een multimeter in huis gehaald, moet ik de meter op 'gelijkspanning' zetten en dan zo hoog mogelijk (600 in mijn geval)?
Volgens mij moet het wisselspanning zijn, dit dus: V~

maar eens proberen...zo terug ;)
 

HarryO

  • #7
Klopt, is 230V ~.
De plaats van de rode en zwarte pen maak dan dus niet uit...
 

Nature

  • #8
...beide geprobeerd, stekker in het stopcontact, de teller blijft op 0,00 staan.

Ik heb Connector(stekkertje) J1 gemeten, niks


Toen terug naar de uitgang van het ontstorings filter, niks ==> dus die kapot?! (zie foto, hij staat op V~ 600)
Is dit goed gemeten? Ik heb ook gemeten zonder de witte stekker, dus ineens op de uitgangen van het filter, ook niks, zwart en rood verwisseld, ook niks.


Er staat gewoon spanning op het stopcontact.
 

Ronald41

  • #9
Je meter staat op de goede stand.

Als het goed is heeft het ontstoringsfilter 4 aansluitingen.
2 komen er rechtstreeks van het snoer met de stekker af, daar moet 230 V op staan, je moet dus meten tussen de 2 draadjes die uit dat snoer komen. Als daar 230V staat ga je daarna tussen de 2 andere aansluitingen van het filter meten. Die 2 draden gaan verder de machine in. Als daar geen spanning op staat is het filter kapot.

Mocht dat het geval zijn is het absoluut de moeite waard de machine te repareren.

P.S. Je moet dit wel meten terwijl de stekkers aangesloten zitten, op de foto zag ik dat je een en ander had losgetrokken. Zorg ook dat je zeker weet dat je meetpennen van de multimeter goed contact maken met het metaal van de stekkertjes. Soms zijn ze te kort en steek je ze diep in het plastic, maar maken ze geen contact. Als je twijfelt laat dan even iemand meten die er verstand van heeft.

Gr Ronald
 

HarryO

  • #10
Het lijkt er op dat je op de goede weg bent :D
Ben het met Ronald eens wb de reparatie en de manier van meten.
Kijk inderdaad of je wel goed contact maakt met de aansluiting in de stekkers.

@ Ronald: De stekker die los ligt is J1, dit is de 230V ingang van de elektronica print.

Opm: pas op, je bent aan het werk met 230V en laat je niet verrassen hierdoor of door het spontaan gaan draaien van de motor en snaar.
 

Nature

  • #11
Beide bedankt tot zover en een goede tip om aan die motor te blijven denken :D

De losse stekkertjes heb ik allemaal weer vastgezet en toen nogmaals gemeten, niks. Steeds contact gemaakt.

Wat betreft het filter hier nog 2 foto's van het filter
(ik hou van foto's maken hebben jullie wel gemerkt, maar het is mijn mening dat dat vaak duidelijker is dan alleen alles omschrijven)




Het netsnoer (wit) gaat dus in zijn geheel naar binnen er komen 5 lipjes uit, waarvan er volgens mij 3 gebruikt worden: bruin, blauw en aarde. De bovenste 2 en de middelste van de 3.
Bij de bruine aansluiting staat een L en bij de blauwe staat een N. Op het schemaatje zie ik dat ook terug, maar daaruit wordt ik niet echt wijzer.
Verder zit het ding dicht.

Weet iemand waar ik evt. zo'n ding kan bestellen? Heb al gezocht, maar er zijn nogal wat verschillende in de aanbieding...

Ik vond trouwens nog de aankoopbon terug...blijkt nou dat ik hem destijds extra had bijverzekerd, ik denk dat ik daar maar eens eerst naar ga kijken voor ik zelf dingen uitsloop :roll:
 

Ronald41

  • #12
En dat witte snoer?
Staat daar wel spanning tussen bruin en blauw?
Als dat er al niet is heb je het probleem gevonden :P
 

Nature

  • #13
Dat is een beetje lastig, dan moet ik het filter openmaken en daar durf ik niet zo aan te beginnen. Maar ik denk dat ik genoeg weet om er zeker van te zijn dat de machine nog gerepareerd kan worden voor niet te veel geld.

Hartelijk dank voor jullie hulp.
 

Ronald41

  • #14
Ik ben wel erg nieuwsgierig geworden wat het nou uiteindelijk was.
Laat je dat nog even weten als de monteur is geweest?

Gr Ronald
 

Nature

  • #15
Sorry voor mijn zeer late reactie.
Uiteindelijk zelf gezocht naar een net ontstoringsfilter, was nog erg moeilijk vindbaar, maar voor 38 euro had ik het in huis.
Oude eruit, nieuwe inpluggen en voila! Ik had gelijk, hij werkt weer als een zonnetje.

Bedankt voor al jullie hulp.

Nature
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu