Indesit WI142 bonkt bij centrifugeren, maar schudt niet

Linden3

  • #1
Beste klussers,

Onze wasmachine, een Indesit WI142, bonkt sinds kort keihard bij centrifugeren op harde toeren. Dit gaat er soms zo extreem aan toe, dat je bijna niet in dezelfde ruimte kan zijn als hij centrifugeert. We gebruiken hem dan ook niet meer, maar we willen het probleem wel graag oplossen.

Ik heb gezocht op dit forum naar dit symptoom, maar wasmachines die dit hebben staan eigenlijk altijd te schudden en gaan aan de wandel. Die van ons heeft dit niet, hij blijft netjes staan en schudt niet erger dan gewoon.

Het probleem is van de ene op de andere dag ontstaan. De wasmachine klinkt verder ook normaal.

Om diagnose makkelijker te maken, heb ik hier een filmopname geplaatst. Het geluid is hierop duidelijk te horen, maar let wel, dit is nog niet op volle toeren. Ook is te zien dat de wasmachine wel redelijk stilstaat.


Reeds gecheckt:
- of er speling op de lagers zit, dit lijkt mee te vallen (bovendien komt het geluid m.i. niet overeen met kapotte lagers)
- of de veren/schokdempers loshangen (de machine schudt ook niet)
- of de medegebruikster bh-beugels kwijt is (kan me bovendien niet voorstellen dat dit zo'n hard geluid maakt)

Is er iemand die dit geluid bekend voorkomt? Wat voor checks kan ik verder uitvoeren om de oorzaak van dit probleem te vinden?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Andreas Lindeboom
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Draait de trommel mooi rond tijdens het wassen of draait hij ovaal rond, dit is te zien bij de rand van de manchet.
 

Linden3

  • #3
Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie! De trommel draait voor zover ik dat kan beoordelen redelijk rond. Als je op de link in mijn eerste post klikt kan je ook zien hoe hij draait. Wat zou er in dat geval aan de hand zijn, trommelkruis kapot?

Mvg,

Andreas
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
U raad mijn gedachten.
Probeer eens of de trommel open neer te drukken is, dit op verschillende plekken proberen.
 

Pap

  • #5
Probeer op 3 punten de trommel op tebeuren waarschijnlijk kun je dan op 1 plek hem opbeuren dan is dat het kruis
maar er zou ook iets van een schroef in de kuip kunnen zitten
draaien met de hand en kijken of je wat vind of hoort
 

Linden3

  • #6
Bedankt Jan en Pap, als ik vanavond thuis ben zal ik de trommel eens grondig aan de tand voelen. Wordt vervolgd!
 

Linden3

  • #7
Het vervolg:

Op drie punten wat aan de trommel getrokken en geduwd, op twee plekken zat er geen beweging in, op de derde kon ik wat beweging waarnemen tussen manchet en binnentrommel. Manchet losgehaald en ja hoor, in twee van de drie richtingen een paar cm speling, in de derde gewoon netjes vast.

Heb de trommel eruitgenomen maar helaas is de hele buitentrommel aaneen gevelst(d?) dus het trommelkruis kan ik niet inspecteren of vervangen.

Kunnen jullie met deze info met enige waarschijnlijkheid vaststellen of het inderdaad het trommelkruis is? Zoja is het game over voor deze machine.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Zoals vermoed is het trommelkruis naar z'n grootje.
Een nieuwe trommel met kuip erin zetten vind ik jammer van het geld.

Hoe oud is de machine ?
U hebt twee jaar garantie op de machine, ook na twee jaar kan er nog een coulance regeling gelden, zie de consuwijzer wat uw rechten zijn.
 

Linden3

  • #9
Duidelijk, bedankt voor de input!

De machine is volgens mij een jaar of 4-5 oud. Zou dus net buiten de coulanceregeling vallen ben ik bang. Zal de bonnen eens opgraven!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu