Indesit wasmachine draait (bijna) niet meer

Michael Jansens

  • #1
Wij hebben een Indesit WE 1000 WO wasmachine.

Sinds kort wast hij niet meer met volle belading (5kg) maar draait hij alleen nog maar met 1kg aan wasgoed erin. Centrifugeren doet hij helemaal niet meer. Je hoort en ziet de trommel wel draaien, maar het lijkt alsof hij de kracht niet meer heeft om 'op toeren' te komen.

Koolborstels zijn nog goed, deze steken nog zeker ruim 2.5 centimeter eruit. We zijn nu een beetje aan het gissen wat de oorzaak zou kunnen zijn. De collector ziet er nog prima uit, op het eerste gezicht. Misschien de aandrijfriem of poelie? Ik las ook iets over een niveauregelaar?

Hij maakt voortdurend een hoog geluid, alsof hij steeds een aanloopje neemt maar niet op gang wil komen.


Hopelijk weet iemand wat het zou kunnen zijn. Dank alvast!
 

HarryO

  • #2
Blaas het slangetje van de nivo regelaar's als eerste door.
Verwijder hiervoor het bovenblad.
(Rechts?) zitten 2 nivo regelaars (= ronde schijf met draden en een rubber slangetje). Trek de slang van één van beide er af en blaas hem door. Als er prut onder in de slang zit ziet de nivoregelaar de juiste waterstand niet en zal hij niet op snelheid komen.
Probeer of dit de oplossing is.
Zo ja laat hem dan een 95graden was draaien zonder zeep en wasgoed om de prut op te lossen.
Zo niet volg dan de draden van de motor naar de stuur elektronica module. Controleer deze module op losse contacten.
 

Michael Jansens

  • #3
Harry, bedankt voor het advies.

In onze wasmachine zit maar 1 niveauregelaar, tenzij ik iets over het hoofd zie?

Het slangetje van de niveauregelaar hebben we goed doorgeblazen, maar dit heeft geen effect gehad. Toen we erop blaasden hoorden we onderin water borrelen, dus deze heeft vrij doorgang.

De elektronische module is gecontroleerd op losse contacten, maar dit heeft niets opgelost. Er zat ook geen schroeiplek op de houder van de module, dus er lijkt niets doorgebrand. De aandrijfriem hebben we nagekeken en deze is nog puntgaaf. Ook de poelie is niets bijzonders aan te zien.

Zou de niveauregelaar zelf versleten/verstopt zijn? Kan die ook doorgeblazen worden? Zijn er nog andere onderdelen die de oorzaak zouden kunnen zijn?
 

Ronald41

  • #4
Met dat slangetje doorblazen ben ik met een Indesit ook een keer de boot ingegaan.

Hoorde ook water borrelen, maar in dat geval was het slangetje niet verstopt maar lek! (doorgeschuurd tegen de kuip)

Ook dan werkt de regelaar niet goed omdat de druk in het slangetje langzaam wegloopt. Bij twijfel slangetje even visueel nakijken dus.

Zo'n oude regelaar kan je testen door voorzichtig met je mond te blazen. Je moet hem horen schakelen (liefst ook nameten of de contacten op dat moment goed sluiten). Sommige regelaars schakelen nog een trap verder naarmate je harder blaast.

Dit uiteraard doen ZONDER de stroom erop!!

Gr Ronald
 

HarryO

  • #5
Ik heb je andere topic ook gezien.

Controleer de weerstands waarde van de tacho spoel, moet tussen de 100 en 800 Ohm zijn en zit het magneetje nog wel vast op de motor as?
Als je de motor met de hand draait zal het tacho spoeltje een spanning moeten opwekken.
 

Michael Jansens

  • #6
De wasmachine doet het inmiddels weer(!). Een kennis bleek exact hetzelfde model weg te doen (behuizing was helemaal doorgeroest omdat deze altijd in een badkamer had gestaan). We mochten deze kostenloos afhalen, wat een geluk kan een mens hebben.

Zodoende wat onderdelen kunnen overzetten en proberen. Tacho en electronica module vervangen bleek niet de oplossing. Vervolgens de hele motor vervangen (wat eigenlijk bijzonder simpel was) en toen werkte alles weer naar behoren. Waarschijnlijk was het toch een lamel van de collector die niet helemaal goed meer was... of iets anders in de motor zelf.

Heb alleen nog een vraag over de aandrijfriem. Als ik deze om het snaarwiel doe, en vervolgens een paar zwiepen geef aan het wiel/trommel, dan loopt de aandrijfriem helemaal 'naar achteren' op het snaarwiel. Op de foto is (aan de afdruk van het spoor) te zien dat de riem voorheen wel altijd in het midden heeft gezeten.

Hoe zou dit komen (dat naar achteren lopen van de riem op het wiel) en kan het kwaad?




Verder vroeg ik mij af, de aandrijfas heeft 8 groeven, de aandrijfriem maar 4 groeven. Maakt het nog wat uit waar de riem geplaatst wordt? Bijvoorbeeld meer richting het uiteinde van de as?

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
De snaar iets verder naar u toe monteren, dan komt de snaar naar het midden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu