Ikea keuken: Plaatsing plinten bij onderkasten

Ronald_J

  • #1
Vraag:

In mijn nieuwe huis was een open keuken. Hij was helemaal verrot, dus ligt hij nu op de schroothoop. Wat er over is is een verlaging in de vloer. De plavuizen en vloerverwarming blijken nooit tot onder de keuken gelegd te zijn.
Ik wil deze verlaging opvullen met cement, zodat dit stuk op gelijke hoogte met de plavuizen komt.

Nu de vraag: als de nieuwe keuken staat. Gaan we dan alleen plavuizen zien, of ook een stuk van het cement?
De nieuwe keuken wordt er een van Ikea. De kastjes worden 60cm diep, en de plavuizen houden bij 55cm op. Tot dusverre lijkt alles in orde.
Alleen komt er onder de kastjes nog een plint, en die plint komt wat minder diep dan de kastjes zelf.

Is er nog een mogelijkheid om de plint wat meer de kamer in te zetten, of kan dit maar op 1 manier. Wat zou de standaard diepte zijn van zo'n kastje op vloerhoogte?
 

Geus

  • #2
Het stootbord waar je het over hebt, zit meestal met een kliksysteem aan de poten waar de keuken op staat. Lijkt me niet zo moeilijk dat een paar centimeter naar voren te halen door er blokjes tussen te zetten. Ikea werkt geloof ik met klemmen die je in een groef drukt, dus misschien moet je andere klemmen gebruiken.

BTW, ik zou me zelf afvragen of het ophogen vande vloer nodig is, je ziet er toch niets meer van als de keuken eenmaal staat.
 

Ronald_J

  • #3
Aha, met klikkers! Dan moet het inderdaad helemaal niet moeilijk zijn.

Ik zou toch de voorkeur geven aan opvullen. Dit omdat de hoogte dan klopt met de standaard 90 of 95cm voor het werkblad. En je hoeft ook niet in die plank te zagen. Het lijkt me dat dat gat vullen zo gedaan is. Een paar zakken zandcement erin, beetje gladstrijken en klaar.

Thanks!
 

Fritske1978

  • #4
Ik had een vergelijkbare situatie, en heb bij mij de keuken op losse stoeptegels gezet om hem op te vullen, je hoeft namelijk alleen maar ter plaatste van de pootjes iets op te vullen.
Je kan ook eens kijken hoeveel stelbereik de pootjes hebben, meestal kan je die wel een eindje uitdraaien, misschien is het voldoende
 

Ronald_J

  • #5
Bedankt voor de tip. Ik heb het zaterdag nog even geprobeerd. De tegels warel ca 1cm dikker dan het gat diep was. Misschien kun je dat met de pootjes corrigeren, maar dat weten we pas vrijdag als de kastjes komen. Daarom heb ik gisteren toch maar cement gestort. Alles lijkt er netjes uit te zien.

Vrijdag weten we meer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu