Idee betaalbare schutting?

Patchouli

  • #1
Hoi allemaal,

heeft iemand een idee voor een betaalbare, praktische maar ook leuk-om-naar-te-kijken schutting? Betaalbaar in de zin van een huis gekocht en het andere nog niet kwijt....
Ik heb een kleine tuin (5 m diep en 8 m breed met tegels en een stukje grond van 1 bij 1 m voor kruiden. Voor de rest heb ik potten staan met planten en 3 afvalbakken) en wil mezelf niet inbouwen met hoge muren. De zijkant grenst aan een looppad, dat wil ik wel gesloten hebben zodat ik een beetje vrij zit. De achterkant mag een hek-idee zijn, hoog genoeg zodat mijn kleine er niet vandoor gaat en klein genoeg om een ruimtelijk effect te creëren. Ik krijg niet goed bedacht wat mooi en praktisch in onderhoud en in plaatsing is. En ook niet hoe de hoge zijkant mooi kan overlopen in een lagere schutting aan de achterkant.
Ik heb een berkenhouten schuur aan de rechterkant in de lengte van de tuin en aan de linkerkant bij het looppad is een bankirai pergola, meegeleverd met de bouw.... Ik heb gedacht aan groene rasterplaten om er klimop in te laten groeien, mijn houtwerk van het huis is donkergroen namelijk, maar dat heeft ook een poortje nodig. En omdat het zo klein is lijkt het me onrustig worden als er teveel verschillende materialen gebruikt worden. De pergola en de schuur kleuren mooi samen. Enfin, iemand een crea leuk praktisch idee misschien?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Patchouli
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Heel simpel: om de anderhalve meter een geimpregneerde tuinpaal (hardhout is alweer een stuk duurder) met paalpunthouder in de grond slaan. Op de hoeken schoren naar de twee andere richtingen. Op de palen groen gaas spijkeren en klimop (hedera) er tegen aan zetten. Is binnen anderhalf jaar helemaal groen.

Je kunt de hoogte natuurlijk zelf bepalen (rekening houdend met de maximale hoogte die mag in je gemeente). Ook kun je het op of af laten lopen naar een muur of schutting.

Paar keer per jaar met regenachtig weer kunstmest bij de wortels van de hedera gooien en een paar keer knippen. Wordt het een mooie, smalle en dichte groene haag van.

Het groene gaas kun je ook vervangen door gaasmatten.




Foto's plaatsen s.v.p. via klusidee, mod.
 

Patchouli

  • #3
Bedankt voor je meedenken Bert.
Ziet er leuk uit die foto.
Hoe kan ik er (wat voor) een poort in zetten? Heb je daar nog een idee over?
Groetjes,
Patchouli
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Heel simpel: dan laat je een stukje gaas / gaasmat weg. In de opening maak je de poort.

Die kun je kopen (standaardmaat) of zelf maken (heb ik ook gedaan vanwege de afwijkende maat. Heel simpel te maken en hij hangt na 6 jaar nog netjes strak).

De paal waar de poort aan komt te hangen moet je uiteraard ook diagonaal schoren (verticale streepjes zijn de palen en de schuine streep is de schoor: | / | poort), zodat de paal niet met poort en al weg kan zakken. Eventueel zou je aan de onderkant van de poort een klein wieltje kunnen schroeven waar de poort op rolt, zodat de paal niet het volle gewicht van de deur hoeft te dragen maar alleen als scharnierpunt dient. Je hebt dan alleen wel een vlakke en strake bestrating nodig onder de poort.

De poort scharniert trouwens met een duimheng. Eenvoudig te monteren en heel degelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu