Hydrofoorpomp Reinigen

Leandres

  • #1
Ik heb een hydrofoorpomp met drukvat welke slechts 1x per jaar een dag of 14 gebruikt word als drukvoorziening voor drinkwater.

Vorig jaar hebben we de pomp nieuw aangeschaft en gebruikt, echter nu bijna een jaar later hebben we de pomp weer nodig. Mijn vraag is dan ook, wat is wijsheid deze pomp schoon te maken zodat hij weer inzetbaar is voor drinkwater gebruik.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Gooi de pomp vol met een mengsel van water en schoonmaakazijn, laat dit 24 uur staan en dan goed doorspoelen, bedoel ik toch wel een halve kubieke meter water mee.
 

Leandres

  • #3
Dank je voor de tip!

maarehm:

doorspoelen met 500 liter water?????

je maakt een grapje zeker?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Nee hoor, de azijn laat een vies smaakje achter dat eerst weggespoeld moet worden.
 

Leandres

  • #5
Okay bedankt
dan ga ik me daar aanhouden, als dat gespoelt is dan is weer gebruiksklaar voor drinkwater?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ja.
 

Leandres

  • #7
Toch nog even een vraag over dit onderwerp.

Ik heb zojuist geconstateerd dat er behoorlijk roest in het pomphuis zit, dit is inderdaad te reinigen met schoonmaak azijn. (welke verhouding?)

Tast schoonmaakazijn de membramen en kunststoffen in de pomp niet aan?
 

Fiesiekus

  • #8
Denk dat je met roest moet leven. Ook in ijzeren drinkwaterleidingen zit een laag roest aan de binnenkant.

Azijn in de verdunde vorm zoals door Jan beschreven, tast de membranen e.d. niet aan.
 

Leandres

  • #9
1/4 schoonmaak azijn op 3/4 water?

of 1/2 om 1/2 ?

welke verhouding moet ik aan denken?
 

Fiesiekus

  • #10
Draait de pomp nu goed?
 

Leandres

  • #11
Ik heb hem nog niet aangezet.. wil hem eerst wat ontroesten
 

Fiesiekus

  • #12
Voordat je met allerlei spul in de weer gaat, zou ik 'm eerst gewoon eens proberen of ie 't doet. En dan gewoon flink spoelen met grondwater.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu