Houtkachel cv CV koppelen aan de houtkachel

Hannah

  • #1
Wie kan mij helpen bij het vinden van de goede combinatie cv/houtkachel?

Ik heb een houtkachel, maar ik wil de cv koppelen aan de houtkachel.
Want je hebt het probleem dat de cv niet meer werkt op het moment dat de houtkachel aan gaat, terwijl je heel veel restwarmte door de uitlaat pijp naar buiten gooit.

Zal er niet een spiraal om het afvoer kanaal te monteren zijn waar je je cv warmte mee aan kan sturen?
Wie weet er wat?
 

Chathanky

  • #3
Als het gaat om zelf bouwen is dit af te raden.
Er zijn kant en klare kachels te koop die aan de eisen voldoen met een cv wisselaar.

Zelf bouwen is alleen voor diegene die volledige kennis hierover bezitten.
 

Adrie1945

  • #4
Overweeg eens om - naast de kamerthermostaat - een tweede thermostaat (dmv een omschakeling) op je CV aan te sluiten. Als je de houtkachel stookt en de radiatoren in de huiskamer dicht zet houdt die tweede thermostaat de rest van het huis op temperatuur.

Vaak is er gekozen voor een houtkachel met een te grote capaciteit die noodgedwongen afgeknepen wordt omdat het te heet wordt in de kamer. Een kleine houtkachel - roodgloeiend gestookt - is gezien de uitstoot van rookgassen - beter voor het "milieu".
 

H@ns

  • #5
Een kennis van mij zweert bij deze methode: Hang een koude natte doek over je thermostaat als de houtkachel brandt.

Wat je vraagt is trouwens wel tweeledig; én hout stoken én gas stoken tegelijk maar wel warmte terug winnen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu