Houtenvloer/ondervloer

Adcmincpb

  • #1
Hallo,

Situatie:

1 van de slaapkamers willen we voorzien van parket. De bestaande vloer is de balkenlaag met daarop OSB platen. We willen dat de vloer zo weinig mogelijk lawaai gaat maken (hij kraakt nu al hier en daar). Wat is de beste keuze als ondervloer?

We hebben voldoende hoogte om de ondervloer en vloer weg te werken (12 cm). De deur heeft een opstapje. Ik dacht zelf een houten skelet te maken waar ik de planken op vastmaakt. Het skelet komt dan op ondervloerfolie.

Alvast bedankt voor de tips.
 

Michiel_H

  • #2
Probeer eerst de oorzaak van het kraken te achterhalen. Wellicht dat de OSB-platen niet voldoende zijn geschroefd. Een andere mogelijkheid is dat het in de constructie van de balken zit. Als dit is opgelost ben je vrij om een legmethode te kiezen. Persoonlijk bevalt het lijmen van een parketvloer mij goed. De vloer klinkt veel degelijker en je hebt minder last van werken en het verplicht aanhouden van allerlei spelingen rondom deurkozijnen. Het is wel wat meer werk, maar een beetje klusser deinst daar niet voor terug.
 

MvanV

  • #3
Kraken er inderdaad uithalen (schroeven aandraaien, spijkers aanslaan,extra schroeven) en als je zwevend wil leggen, wat vaak toch duidelijk stiller is, dan is de stilste methode om groene ondergrondplaten te leggen, en daar boven op een goudkleurige schuimfolie. En dan moet je voorkomen dat de vloer contact maakt met muren, dus rondom vrij houden 1 cm en de plint aan de vloer OF aan de muur, en niet aan beiden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu