Houten schuur van buitenaf isoleren

DirkG70

  • #1
Ik heb onlangs een houten schuur van 5 x 2,8 laten bouwen. Het vertrouwen in de werkers was goed, het resultaat is slecht. Lang leve de beunhazerij op werkspot.nl en mijn eigen naiviteit.
Zo zijn er geen rabatdelen gebruikt, maar planken op elkaar en tegen een vuurhouten frame geschroeft. De vloer is betegeld.

Er zitten dus behoorlijk grote kieren tussen de planken en de schuur is daarom waardeloos voor bewaren van gereedschap en stallen van een motor. Het houdt de regenspatten tegen, maar dat is alles. De kieren fillen lukt niet; hout 'leeft' en de filler is nutteloos gebleken.

De schuur is gebouwd op veen. Grondwater is hier hoog. Gevallen regenwater zie je aan de binnenkant van de schuur omhoogkruipen. Binnenkant is nog niet in de beits.

Ik kan die bouwers niet meer terug laten komen (vervelend verhaal) en ga het zelf doen tijdens mijn vakantie.

Hier denk ik aan, maar schiet het aub lek als ik fouten maak.

- palen op elke hoek aan de buitenkant van de schuur plaatsen. De palen bevestigen aan de schuur en niet onder de grond
- aan de buitenkant isolatiemateriaal bevestigen. Een dunne folie tussen twee nieuwe palen
- rabatdelen over de folie en tussen de palen plaatsen
- op deze manier omhoog werken en de rabatdelen bij het schuin aflopende dak bijzagen

Dit wil ik doen aan de zijkanten en de achterkant van de schuur. Over de voorkant zal ik me nog moeten beraden, want daar zitten de deuren. Die zal ik van binnenuit moeten isoleren.

Zou dit helpen? Of is dit (alweer) geld weggooien?
Zal ik eerst aan de buitenkant van de schuur een 50 cm hoog murtje moeten metselen en daarboven de rabatdelen plaatsen?

Ik ben licht handig en zou e.e.a. zelf kunnen doen met een budget van ongeveer 700 euro.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ga je de schuur niet verwarmen is het in orde zo, op het regenwater na. De temperatuur in de schuur moet zoveel mogelijk dezelfde zijn is die van buiten. Hoe meer kieren hoe beter eigenlijk.
Een vloer van beton en niet van beton tegels dat scheelt tegen vocht in een afgesloten schuur.
 

DirkG70

  • #3
Geen verwarming.
Je bedoelt dat het regenwater omhoog zal blijven kruipen binnenin?

Is zo een muurtje metselen aan de buitenkant nodig

Dank
 

Bernhard

  • #4
Het vocht in de schuur condenseert op de planken.
Het is geen regenwater wat omhoog kruipt.
Het voorkomen van condensatie aan de binnenkant van de schuur kan door:
- de planken niet op de vloer aansluiten, opening 8cm
- meer ventilatie in de schuur, onder en boven
- 10cm isolatie op de vloer.
- alternatief is de schuur verwarmen.
mvgr bernhard
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
De bestaande planken eraf halen en als potdekselwerk opnieuw gebruiken, wat extra planken bij kopen voor het gedeelte dat u kwijt bent door het potdekselwerk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu