Houten keukenkastjes

Cornelis

  • #1
Ik ben bezig om een keuken te bouwen, (bijna) helemaal van massief hout, niet alleen de fronten, maar ook de kastjes. Het idee is om die van eiken panelen te maken. Waarom massief? Zo duur is het niet en ik werk nou eenmaal liever met hout dan spaanplaat. De achterwanden wordt wel multiplex.

Bij massief hout moet je wel rekening houden met het werken van het materiaal. Hout werkt het meeste in de breedte richting, in het geval van de kastjes is dat in de diepte. Nou staan de kastjes toch los van de muur, dus is er voldoende ruimte als het hout uitzet. Ik wil dat de kastjes aan de voorkant stabiel blijven staan zodat alle deurtjes mooi in lijn blijven. Ook het deurtje van de koelkast en de vaatwasser die natuurlijk niet werken. Iets anders dat niet werkt is het granieten aanrechtblad. Nu zit ik met een constructie probleemje. Even een tekeningetje:



Op de plaats van de pijltjes moet het kastje kunnen uitzetten/krimpen. Bij de kruisjes moet de boel vastgezet worden. De verstelbare pootjes hebben een plank bovenop warop het kastje kan schuiven. Het werkblad moet aan de voorkant aan het kastje vastgezet en aan de achterkant aan de muur. Zo is het kastje aan de voorkant geborgt en aan de achterkant staat het los.

Mijn vragen:
Is dit een goede oplossing of zie ik iets over het hoofd?
Hoe zet je een blad vast? Met lijm? En hoe bevestig je het aan de muur?
Kan het kastje wel schuiven onder zo'n zwaar granieten blad?

Alvast bedankt voor antwoorden en ideeën. Als jullie willen zien waar ik mee bezig ben: seekelot.blogspot.com
 

System7

  • #2
Kun je het werkblad niet beter op de een of andere manier (lijm bijv.) aan de achterkant - dus bij de muur - vastzetten? Lijkt me dat je daar toch een kitrand o.i.d. maakt om water e.d. van je werkblad niet achter je kastjes te laten lopen. Een door werking van het hout ontstane kier is daar niet echt handig.
 

Cornelis

  • #3
Ja, precies wat ik bedoel. Het blad achteraan de muur vastmaken EN voor aan het kastje. Het blad beschouw ik als een vast gegeven (werkt niet) en het kastje kan dan onder het blad krimpen en uitzetten.

Maar hoe zet je zo'n blad vast aan een muur?
 

Kopsekant

  • #4
Ik zou eerder vrezen voor het kromtrekken van massief hout, dan de uitzetting. Maar goed.
Je kunt overwegen om het op de 'klassieke' manier te maken (zoals bijv. paneeldeuren): frames van eiken balkhout en dunne eiken panelen die in groeven vallen. De groeven vangen de uitzetting op en de dunne panelen hebben kleinere kans op uitzetten of kromtrekken.
 

Cornelis

  • #5
Volgens mij valt dat kromtrekken wel mee, als je droog hout gebruikt, smalle delen, om en om met het hart naar buiten/binnen. De constructie werkt ook verstevigend. Ik plan om bij de ladekasten nog een tussenplank er in te lijmen, zodat de afstand tussen de ladegeleiders constant blijft. Ik ben ook niet de eerste die op deze manier kasten maak. We hebben verschillende kasten in huis die zo zijn gebouwd en ook niet kromgetrokken zijn.

Maar bedankt voor je tip.

Als iemand nog weet hoe je graniet aanrecht platen aan de muur en je kastjes kunt bevestigen, hou ik me aanbevolen.
 

Keukenman

  • #6
Hoe dik zijn de granieten werkbladen? Zijn ze massief of onderlegt met hout of glasvezel? Hoever komen de onderkasten van de muur af te staan? Monteer een houten balkje tegen de muur achter de kasten en leg het blad daarop. Schroef deze vanaf de onderkant vast.

Plaats een beugel/stoelhoek op de muur en schroef deze aan het blad vast.

Maak in ieder geval aan de voorzijde van de kasten "slob"gaten als je deze vastschroeft! Werkend hout trekt alles uit elkaar als het tegenzit. Met die slob-gaten blijven de kasten op hun plaats maar heb je wel een paar mm speling.
 

Cornelis

  • #7
Bedankt voor de tips. Ondertussen heb ik ook uitgevonden dat graniet en composiet vaak met een onderlaag van multiplex geleverd wordt. Dat wist ik niet. Maar dat maakt bevestigen wel veel eenvoudiger natuurlijk.

Ondertussen ben ik toch weer aan het twijfelen of ik toch niet beter multiplex kan gebruiken. Dat levert wel meer werk op, want alle zichtbare kanten moet ik dan met een latje afwerken.

Nou ja, ik ga nu eerst maar eens lades bouwen, dus ik heb even de tijd om er nog over na te denken.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
Tenzij je de lades en deurtjes over de kopse kanten heen laat vallen.
Dan zie je in gesloten toestand niet de kopse kant. Alleen als het open is en dan kijk je naar de inhoud.
 

Cornelis

  • #9
Dat is wel zo, maar ik wil het ook graag mooi hebben als de deurtjes open gaan.

Nou ja, ik denk er nog even over na.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu