Houten bij schuur aan stenen muur maken.

Martijn v wees

  • #1
Ik wil mijn stenen schuurtje uitbouwen met een houten schuurtje.

Mijn bestaande stenen schuur (L 2.80xB 2.00xH 2.50mtr) is te klein en ik wil er een houten stuk aanbouwen van L 2.80x B 1.50 mtr.

Mijn plan is om 5 palen zo'n 70cm in beton in de grond te zetten.
De buiten muur van het bestaande stenen muurtje weg te halen om een doorgang te maken van de stenen schuur naar de houten schuur en de dwars balken waar het dak op rust te ondersteunen met een dikke dwars balk.

Ik hoop dat ik geen fundering hoef te maken en dat de 5 palen volstaan tegen eventueel verzakking. er hoeft alleen een dak op en de zijkanten dicht.

Hoe maak ik de houten schuur vast aan de stenen schuur?








Doorsnee tekening van de bestaande stenen schuur.

Valt niet echt te lezen. er staat: De korte bruine balken zijn van de dak construktie.
De lange bruine balk word de steun balk voor de dak construktie die rust op 25cm bestaande muur (rood).
de rest van de muur wil ik slopen en daar komt de houten schuur tegen aan.

Is dit een goede methode?? of heeft iemand ook zoiets dergelijks gemaakt en heeft u nog tips voor mij?
alvast bedankt.
 

Tiho

  • #2
Bouwkundige mensen kunnen je daar vast wel iets over vertellen.
Bijvoorbeeld hoe zwaar die balk moet worden waar straks het hele dak aanhangt.
 

Martijn v wees

  • #3
Het zijn 3 balken die ondersteund moeten worden, ik kan tot 40cm bestaande muur aan weers zijden laten staan, (dan heb ik 2 mtr ruimte over om doorheen te lopen). :P

We gaan eerst proberen om onze motoren naast elkaar te zetten in het nieuwe stuk. Als dat past maken we 1 grote deur en zijn we klaar. :D

Als het niet past moeten we de muur alsnog uitbreken. :? en de hele constructie aanpassen.
 

MvanV

  • #4
Je zet twee palen rechtop tegen de muur en 1 er boven op liggend, en die zet je met slagpluggen vast.

Aan de andere kant twee flinke palen. DIe zet je in een gat in de grond waar je 2 a 3 emmers beton in giet. De paal verf je eerst of zet je in een speciale houder die in die fundering zit.
Op die balken ook een liggende balk.

Op de liggende balk leg je de dakbalken en bovenop een plaat. Alle balken met elkaar verbinden met lange stoelhoeken en/of spijkers. Er omheen afwerken met planken.
 

Martijn v wees

  • #5
Ik vind 2 palen over een lengte van 3 mtr wel erg weinig.
Volgens mij moet er om de 60cm een paal de grond in dan kom ik al op 5 palen, anders gaat het hele dak doorhangen lijkt mij?
 

Pepjo

  • #6
Je timmert de boel toch af met planken ?
Daar krijg je een behoorlijk solide en starre constructie mee, als je niet op spijkers/schroeven bezuinigt.
 

Martijn v wees

  • #7
Ik timmer hem rondom dicht en zet op de kopse kant een grote deur. :P

Nu zit ik nog met een vraag, ik zat te denken om paalpunten in de grond te zetten, we hebben een zand grond hier, gaat de hele constructie dan niet zakken? of kan ik beter gewoon een paal van 3 meter kopen en die een meter in de grond zetten?
 

MvanV

  • #8
Volg ook vooral je gevoel. Om de 60 cm een paal klinkt zeker niet dom.

Zo'n paaleind kan je het beste in een flink gat steken vol met beton. Iets van 2 a 3 emmers. Dat zakt niet zo snel.
Maar als je dat soort dingen zeker wil weten moet je het een deskundige laten berekenen.
 

Martijn v wees

  • #9
Ik hoorde dat als je een paal 1 meter in de grond zet dat ie niks meer doet.(geen verzakkingen) ik zit er zelf aan te denken om een gat te graven van 1mtr diep, daar een stoep tegel in leggen,een pvc pijp van 50cm en 10cm rond op te zetten, daar de paal in en vol storten met snel beton, heeft ie een beetje fundering en zakt niet zo snel weg.
We willen volgende week gaan beginnen met bouwen. en ik hoop dat het hele schuurtje in een week kan staan.
Dan nog even mijn motor halen en er in zetten. :P 1 motor staat al in de stenen schuur. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu