Hotelschakeling??

Etje

  • #1
Gisteren in een nieuw appartement aan het klussen geweest. Omdat de er voor de lichtschakelaar een kast komt te staan en het licht toch met afstandbediening wordt bediend wil ik de schakelaar verwijderen en doorverbinden. Er zit een grijze en een zwarte schakeldraad in en een bruine aanvoer. Op het eerste gezicht dus een hotelschakeling MAAR geen tweede schakelaar te vinden. (Op het lichtpunt zie ik trouwens alleen bruin Blauw en aarde naar buiten komen wat ook wat onlogisch lijkt) Kortom ik heb niet het idee dat ik naar een hotel schakeling zit te kijken maar waarnaar dan wel ?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Lijkt me een rommeltje: grijs is de oude kleur voor aarde...
Bruin de nieuwe kleur voor fase, zwart oud/nieuw voor schakeldraad.

En de kleuren op het lichtpunt zijn inderdaad ook niet zoals het hoort, zwart ontbreekt daar.

Wat gebeurt er als je voor test de bruine en zwarte draad met een lasklem aan elkaar koppelt?

Plaats eens wat foto's...

Is het in Nederland? Zoniet waar dan wel?

En je zegt: een nieuw appartement? Nieuw voor jou maar al van vóór 1971?
Of echt nieuwbouw van heden?

PS. Een hotelschakeling zal het zeker niet zijn, misschien eventueel een wisselschakeling. Zie daarvoor de sticky bovenaan deze rubriek.
 

Etje

  • #3
Nieuw als in "eerste bewoner" en in nederland. Ik dacht zelf dat er misschien volgens eu norm gewerkt was, volgens mij kan dan grijs als schakeldraad gebruikt worden. Bijkomende complicatie ; er zit geen centraaldoos bij het lichtpunt waar ik in kan kijken alleen een buisje met 3 draden.het is een heel klein anderhalf kamer appartement dus ik denk dat alles direct van en naar de meterkast gaat

Misschien maar gewoon een lamp ophangen en stomweg alles door gaan meten (ik wil alleen bij voorkeur begrijpen wat ik doe)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Je zou even kunnen informeren bij de bouwer van het pand wie de installateur was. Die zal je vast wel kunnen zeggen hoe e.e.a. in elkaar zit. :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu