Hotelschakeling + enkele schakelaar

Jails

  • #1
Ik heb momenteel een hotelschakeling om een lichtpunt te bedienen.

Nu wil ik aan de ene kant de schakelaar ombouwen naar een dubbele schakelaar, omdat ik vanaf daar een ander lichtpunt ook nog wil bedienen, buiten de hotelschakeling om.

Als ik nu in die ene contactdoos kijk die ik uit wil breiden, zie ik 2 zwarte draden, en 1 bruine. Vraag: kan dit? Mis ik hier geen blauwe draad, of heb ik deze hier niet nodig?

Volgens mij kan ik van hieruit nu dus nooit die extra lamp aansluiten, omdat deze dan geen blauw heeft... of zie ik dit helemaal verkeerd?
 

Ronald42

  • #2
De blauwe draad zit in het lichtpunt indien je vanaf de schakelaar een lamp wil aansluiten zul je deze draad naar dat punt toe moeten trekken.

Je kunt overigens gebruik maken van een wissel/wissel (dubbel wissel) schakelaar zodat de wisselschakeling intact kan blijven.
 

Gerrit

  • #3
U moet bedenken dat de draden in de inbouwdoos (geen kontaktdoos) uit een andere doos komen. Vermoedelijk een centraaldoos.

Deze schakelaar heeft een bruine en twee zwarte draden. De bruine is de fasedraad, de zwarten zijn wisseldraden. De schakelaar moet nu vervangen worden door een van het type 2 x wissel. Deze zijn volgens mij niet bij de bouwmarkt te koop. Daarvoor zult u naar de installateur moeten.

Er moet nu een extra zwarte draad getrokken worden van de inbouwdoos naar het volgende lichtpunt. Vanaf de centraaldoos moet dan de blauwe worden meegetrokken en eventueel ook de geel-groene voor de aarding.

Op de nieuwe schakelaar wordt de bruine draad nu de gemeenschappelijke, de twee zwarte draden die er al zaten gaan op de ene helft van de schakelaar voor de schakeling die er al zat en de nieuw getrokken draad is voor het andere lichtpunt. Bekijk dit alles goed of het mogelijk is en vooral of u zichzelf in staat acht dit te volbrengen.

Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu