Hoog grondwater weglaten lopen via afvoer (naar roilering)

Cobblepot

  • #1
Ik zit er aan te denken om het grondwater in ,ijn kruipruimte naar buiten te sluizen dmv een t-stuk in mijn afvoer naar de rolering. Dus een t-stuk tussen de 110mm plaatsen met een 75mm uitloop en daar een sifonnetje op aan aansluiten waar het water gewoon in kan lopen.

Ik heb ongeveer 50cm water staan en de 110mm buis ligt ongeveer 40cm diep in de grond.

Is dit te doen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat is het voor een riool. Gescheiden systeem dus afvalwater huis gescheiden van het regenwater. Of loopt alles door dezelfde buis. Zo ja, met een hoosbui loopt je riool vol en waarschijnlijk over. Dan wordt je ook niet vrolijk. :wink:
Je zal ergens een terugslag klep moeten plaatsen.
 

Cobblepot

  • #3
Het gaat inderdaad om de 'strontbuis' voor dat laatste was ik dus bang. Is zo'n terugslagklep in de 75mm een prima oplossing?

Je hebt in veel vijver zaken maar is dat een goede?

Terugslagklep -75mm - veer (zo'n 50 euro)
 

Fwalraven

  • #4
Als je met een 75 mm afvoer het grondwater niet uit de kruipruimte krijgt afgevoerd, heb je een heel ander probleem.

Frans
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Als je grondwater wil afvoeren via het riool, informeer dan eerst bij de gemeente of dit is toegestaan.
 

Cobblepot

  • #6
Wat voor een terugslagklep moet ik kopen er zijn zoveel soorten? Ik zoek eentje van 40mm.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Zie hier of ga naar een installateur.
 

Cobblepot

  • #8
Had ik al gedaan, t'is lastig dat we hier geen merknamen e.d. mogen noemen. Denk dat ik al eentje heb gevonden op een Koi karper site voor 22 euro.
 

Ruudvee

  • #9
Cobblepot schreef:
lastig dat we hier geen merknamen e.d. mogen noemen.
Merknamen mag je gewoon noemen hoor.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Dat mag alleen bij vragen, niet om te vermelden welk merk er gekocht is of beoordeeld moet worden op het forum.
 

Cobblepot

  • #11
Loopt zo het water erin weg en heb ik een goede stankafsluiting op deze manier? De terugslagklep komt aan het einde van de 40mm pijp.

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Ik heb ongeveer 50cm water staan en de 110mm buis ligt ongeveer 40cm diep in de grond.
Ik zou er een putje boven zetten, de sifon die laat zien kan gauw verstopt raken door mee gespoeld zand, een putje is snel schoon te maken, ze zijn te koop met een emmertje erin.

Als u een gescheiden systeem hebt voor hemelwater en voor huishoudelijk afvalwater moet de put/pijp aangesloten worden op de afvoer voor hemelwater.
 

Monteur Bert

  • #13
Of plaats een goedkope dompelpomp. Op iets verlaagd geplaatste tegel 50x50 bereikbaar bij kruipluik. Liefst met vlotterschakelaar of evt. handbediend. Soms bij supermarkt te koop.
Laat de 40 mm rioolafvoer eerst doorlopen tot vlak onder vloer (om terugloop uit riool te voorkomen) en hier pomp op aansluiten. Eventueel via sifon.

Een terugslagklep kan vervuilen en open blijven wanneer die echt nodig is.
Kies zelf maar. Stekker pomp er altijd uit bij werkzaamheden!
succes, Bert.
 

Cobblepot

  • #14
Ik heb nu een gewone sifon gekocht, die leg ik vlakbij mijn luik met de klep. Dan kan ik er 1 of 2x per jaar even bii.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu