Hoofdleiding is maar 15

Joep.Vugts

  • #1
In de put voor de watermeter komt een hoofdleiding van 15mm binnen.
Alles in huis na de meter is aangesloten met 15.
Nu gaan we de badkamer, ketel en wasmachine van beneden naar boven verhuizen. Is het handig om gelijk in huis een nieuwe koperen leiding van de watermeter naar boven te leggen. En een nieuwe van de koperen leiding van de watermeter naar de keuken.
Is het dan handig om deze 2 'hoofdleidingen' 15 of 22 te maken?
En na de ketel het warm water naar de badkamer en de keuken dan op 15 of 22?

Alvast bedankt!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Of het zinnig is de waterleiding in het huis (alvast) op 22 mm te maken is afhankelijk wat je van plan bent op het gebied van douche en welke ketel je hebt.

Lees wat dat betreft dit tamelijk recente onderwerp eens door:

Waterleiding druk verhogen

Voor de warmwaterleiding van de ketel naar de keuken terug heeft het vergroten van de leiding geen enkele zin, integendeel! Je zou hem nog beter kunnen verkleinen naar een 12 mm leiding dan vergroten naar een 22 mm leiding. Reden: elke keer dat je in de keuken warm water tapt, moet je wachten tot de hele (koude) inhoud van de leiding is doorgelopen. Dat kost, naarmate de leiding dikker is, meer water, meer gas en het duurt langer. En neem maar van mij aan dat wachten op een redelijk warme straal in de keuken een hoop tijd kost. Zelfs als je boven een ketel met voorraadvat hebt.

Het verschil tussen 15 naar 12 mm is niet heel groot: in een leiding van 12 mm past 113 / 177 = 0,64 van het watervolume van een leiding van 15 mm. De winst van een dunnere buis is er dus wel maar niet enorm groot.

Tussen een 15 en 22 mm buis is het verschil beduidend groter: in een leiding van 22 mm past 380 / 177 = 2,14 keer zoveel watervolume. Dat betekent ruim 2 keer zoveel waterverlies en gasverlies en wachttijd tot je warm water hebt. :wink:

Naar mijn persoonlijke mening heeft het vergroten van de koudwaterleiding geen enkele zin indien de waterstroom door de binnenkomende leiding wordt begrensd. Bij alles 15 mm en een CW4 ketel (en eveneens wasmachine op zolder) hebben wij geen merkbaar probleem in watercapaciteit. Het enige waar we wat op moeten letten is dat je geen wasmachine aanzet als er gedoucht wordt. Want dat zou vervelende effecten kunnen hebben. Maar nogmaals: de dunste leiding bepaalt de capaciteit. Tenzij je zoals in dat andere topic je mbv. een pomp de druk gaat proberen te verhogen (als dat al werkt).
 

Joep.Vugts

  • #3
Beste Kees,

Bedankt voor je reactie.
In de badkamer boven komt een bad, douche, wc en wastafel.
De ketel durf ik zo niet te zeggen. Maar dit alles heeft dus tot nu gedraaid op de begane grond op de 15 leidingen.

In theorie zou dat nu ook moeten kunnen als dat allemaal op de 1ste verdieping staat.
Vraag is vooral is het interessant om inderdaad (alvast) op 22 te maken voor het geval dat de aanvoer vanaf de straat ooit naar 22 of 25 zou kunnen gaan.

Of zou ik nou juist druk verliezen als ik nu naar 22 ga en is t verstandiger om gewoon alles op 15 te doen?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Hoe het staat als je van ketel naar keuken gaat heb ik uitgelegd.

Voor het overige laat ik het graag over aan verwarmings- en sanitairdeskundigen. :wink:
 

Joep.Vugts

  • #5
Misschien wat laat. Maar uiteindelijk alles met 15 gedaan. Met flexibele leidingen. Nergens last van. En werkt perfect. Bedankt voor de reacties.
 

Marcel11

  • #6
Hallo Joep,

!5 mm flexibel? Ben zelf alles aan het uitzoeken maar vindt alleen 20 mm wat schijnt overeen te komen met 16 mm koper, 16 flexibel (12 mm koper), welke van deze 2 heb je gebruikt? De hoeveelheid info en merken slaan je om de oren wat het niet makkelijker maakt. Heb in ieder geval besloten om het bekendste merk U... te nemen.
 

Joep.Vugts

  • #7
Heej Marcel,

Correctie ik bedoel met 16mm van inderdaad U....
Vond ik een fijne leiding. Maar heb niet zoveel ervaring met andere merken/modellen.
In ieder geval nergens last van. En overal een goeie druk
 

Marcel11

  • #8
Hoi Joep,

Bedankt voor je reactie. Hoelang was de langste afstand met 16 mm? Ik moet afstanden overbruggen van meer dan 14 meter. De een zegt dat dan 20 mm flexibel gebruikt moet worden en een ander zegt dat met 16 mm het voor de druk niet uitmaakt, verwarrend. Zelf zou ik denken gezien het minimale verschil wat ik op dit forum lees dat het niet uitmaakt, maar ja :-)
 

Marcn88

  • #9
Hoofdleiding uitvoeren in minimaal 20 liever nog 25 elke mtr leiding of hulpstuk is weersfand dus drukverlies bij grotere stroomsnelheden neemt dit zelfs kwadratisch toe simpel om voor uzelf een voorbeeld te nemen met een tuinslang van 10 mtr en 1 van 100 mtr met welke slang is de emmer eerder vol?
 

Marcel11

  • #10
Ok, top, dat is duidelijk, bedankt
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu