Hoeveel stroom op 1 groep (garage en bijgebouw ?)

Opelkadetje

  • #1
Hallo,

ik ben nieuw hier, ben een 35 jarige jongeman :) die het leuk vind zelf het een en ander te doen en natuurlijk het een en ander te leren.

een vraag..

ik heb een garage, deze is vrijstaand, en heb vanuit mijn meterkast een grondkabel getrokken op een aparte groep.
op deze groep zitten
5 dubbele wand contact dozen en 3 verlichtingspunten.

nu wil ik mijn garage uitbouwen (nieuw gebouw eraanvast) en dat wordt een geisoleerd hok.
nu wil ik daar natuurlijk ook stroom hebben... wat is verstandig? in het nieuwe hok een aparte groep aanleggen?

de stroompunten in de garage worden bijna niet gebruikt... 1 lichtpunt zijn 3 spotjes op een bewegingssensor in de tuin, die gaan af en toe eens aan.. en af en toe eens verlichting of als er geklust wordt een machine dit is minimaal

wat ik wil gebruiken in het geisoleerde hok..

- computer
- tv
- lamp
- koelkast

alsof je er kan wonen....

dus volstaat de huidige groep en kan ik gewoon doorlussen of moet ik een nieuwe groep aanleggen?

alvast bedankt.
 

Andre69

  • #2
Het ligt eraan wat je er allemaal wil gaan doen en hoeveel je het wil gebruiken. Wilje er ook elektrisch kunnen koken?
En ga je het elektrisch verwarmen?

Zo ja, dan is een extra groep wel aan te bevelen.

Als je de vermogens van alle apparatuur die je er in wil zetten bij elkaar optelt, en dat vermenigvuldigd met 0,6 heb je een redelijk indicatie hoeveel vermogen je nodig hebt.
 

Opelkadetje

  • #3
Andre bedankt voor je bericht,

Electrisch koken hoeft niet nee, een magnetron daar in tegen zou wel iets zijn..
verwarmen wordt gedaan dmv petroleum kachel.

ik weet de wattages van de aparaten niet en ze zijn ook nog niet allemaal aangeschaft.
Maar omdat er een groep loopt die praktisch niet gebruikt wordt vraag ik me af of het nodig is een hele nieuwe groep te plaatsen.
 

Andre69

  • #4
Als er niet veel apparatuur aangesloten wordt, en je vindt het geen probleem er rekening mee te houden dat je geen zware verbruikers tegelijk aanzet zou het zo ook kunnen op het moment.

Echter voor toekomstige utitbreiding kan het handig zijn. Zo kan je een tweede kabel klaarleggen nu je nog aan het bouwen bent.

Maar dat is ook een keuze van de situatie afhankelijk. Als dat achteraf nog redelijk eenvoudig te realiseren is kan je het eerst laten.
 

Opelkadetje

  • #5
Bedankt voor je antwoord :) ik ga er mee aan de slag
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu