Hoeveel groepen aan 3-fasen groepenkast?

PaulusJ

  • #1
Hallo elektra-kenners

Ons huis wordt flink verbouwd. De oude meterkast (met nog smeltzekeringen) wordt vervangen.

- Op de meeste forums (en op de sites van groepenkast-verkopers) kun je lezen dat er achter een 1-fase groepenkast maximaal 12 groepen worden gehangen. En op een ander forum lees ik dan weer dat dat helemaal geen heilige wet is, en dat je zelfs achter een 1-fase kast zoveel groepen zou mogen hangen als je wilt. Ze vertellen dan als enige nadeel dat de boel bij veel groepen onoverzichtelijk zou worden.
Maar alles bij elkaar ben ik door al die info het spoor een beetje kwijt.
- Er komt bij ons nu een 3-fasen aansluiting (3x25A) (en een nieuwe groepenkast).
- Ik vind nergens hoe dat zit met het maximale aantal groepen op een 3x25A aansluiting en een 3-fasen groepenkast.

Mijn vraag: wat is het maximum aantal groepen dat aan zo'n 3-fasen groepenkast mag worden gehangen?
(Om onnodige moeite te besparen, de vraag is NIET: leg uit dat het allemaal sowieso wel in 12 groepen kan.) Ik zou graag willen weten hoe de wettelijke regels (of NEN-regels?) zijn, wat betreft het maximale aantal groepen bij 3x25A.

Ik hoop dat jullie me wat duidelijkheid kunnen geven en alvast hartstikke bedankt voor het meedenken!

Paulus
 

Andre69

  • #2
Een maximaal aantal groepen is niet echt van toepassing, de aansluiting valt en staat met het vermogen wat gevraagd word in je woning, (vermenigvuldigd met de gelijktijdigheidsfactor).

Wel moet je rekening houden met het aantal licht aansluitpunten op verlichtings- of gemengde groepen.

Als je 2 licht/ gemengde groepen hebt max. 15 aansluitpunten
3 licht/ gemengde groepen max. 18 aansluitpunten
4, 5 of 6 max. 21 aansluitpunten.

Meer dan 6 begrenst door het gelijktijdig vermogen (en dan vermenigvuldigd met de gelijktijdigheidsfactor).

Onder aansluitpunten vallen ook WCD's. Dubbele of driedubbele worden als één WCD gerekend.

Kort samengevat, er is een minimum maar geen maximum.

Als je maar betaald kan je elke lamp een eigen groep geven. Het zal alleen inderdaad wat onoverzichtelijk worden.
 

PaulusJ

  • #3
Hoi André69,

Bedankt voor je antwoord op mijn vraag met daarbij nog je duidelijke extra informatie! Hier kunnen we verder mee.

Groeten,
Paulus
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu