Hoe op de standleiding aansluiten?

BeeTeeWee

  • #1
Op de eerste verdieping ben ik bezig met de afvoertjes voor bad, douche, wastafels en toilet.

Nu staat in de hoek van de toekomstige badkamer alleen de 110mm standleiding omhoog. Ik had, om daarop waterdicht aan te sluiten, al een spie/mof 90 graden bocht meegenomen, maar die spie past dus helaas niet IN de standleiding want die spie heeft dus gewoon dezelfde diameter.

Ik heb het gevoel dat, als ik een bocht met rubberen afdichtring koop, daar toch op den duur wat lekkage zou kunnen ontstaan, vanwege het feit dat zo'n aansluitstuk dan niet IN, maar OM de standleiding heen gaat. Of zal dat wel meevallen?

Wat moet ik gebruiken om een waterdichte aansluiting te maken op m'n standleiding? Een kleinere spie erIN (bestaan die?), een lijmmof erOM of een mof met rubberen afdichtring erOM?
 

Fiesiekus

  • #2
Je kunt je T stuk monteren met een schuifmof; die schuift met z'n rubber randen zowel om het T-stuk als om het bestaande rioolpijp. Dat dicht 100% af als die flappen goed eromheen zitten. Evt. een beetje afwasmiddel gebruiken zodat ie makkelijk glijdt.
 

Superkees

  • #3
Je kan gewoon een dubbele lijm-mof-bocht toepassen. De lijm maakt het waterdicht. Als je dat echt niet vertrouwd kun je een reparatiemof toepassen. Die pas wel in de buis.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #4
Let wel op als u gaat lijmen en de standleiding is erg lang ,dan is het beter om er een expansiestuk tussen plaatsen.
 

BeeTeeWee

  • #5
Oke, bedankt voor de reacties! Ik pas wel een mof (met rubberen afdichting) toe. Lijkt me dat dan zo'n expansiestuk overbodig wordt, omdat de uitzettingkracht van de standleiding dan heel iets heen en weer kan in die schuifmof op de eerste verdieping?

De standleiding is volgens mij gewoon een volle lengte van 5 meter geweest (we hebben nogal hoge plafonds, ja :wink: ) maar die heb ik al een heel tijdje geleden geplaatst. Is 5 meter dan te lang om zonder expansiestuk te kunnen toepassen?
 

Superkees

  • #6
Expansiestuk is ook gewoon een rubbermof met in totaal ca. 10 cm speling. Als je zowel onder als boven een rubber mof toepast, zal het wel gaan zonder expansiestuk.
 

Fiesiekus

  • #7
En als de leiding boven door het dak(beschot) steekt, kan ie daar een paar cm uitzetten/krimpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu