Hoe maak ik een doorvoor/afvoer voor een wasdroger?

Wide

  • #1
Hallo klussers.

Momenteel hebben we een condensdroger.
T.z.t. wil ik overstappen op een "gewone "droger.
Daarom wil ik alvast een afvoer gaan maken.
De afvoer naar buiten is geen probleem.Wat wel een probleem is, is het hoe.

Hier zijn mijn vragen:
  1. Wat is de optimale hoogte/laagte voor een doorvoer?
  2. Welk materiaal kan daar het beste voor gebruiken, in en buiten de muur?
  3. Hoe kan ik voorkomen dat de warme, van vocht verzadigde lucht gaat condenseren tegen de koude buitenmuur? Is daar bijv. een "schoorsteentje"voor?
Ik ben benieuwd naar de reakties!
 

TSPaul

  • #2
Er zijn 2 mogelijkheden.

Geveldoorvoer of een dakdoorvoor 80 mm

Nodig om het te maken geveldoorvoer:
1x betonboorder om een rond gat te maken door de muur.
1x Geveldoorvoor simpel zonder lucht toevoer te bestellen bij iedere installateur
1x slangenklem 160 mm om de slang aan de geveldoorvoer te kunnen koppelen.

Dakdoorvoer :
1x elektrische schrobzaag om een gat in het dak te zagen.
1x dakdoorvoer zonder luchttoevoer met loodslap maat is afhakelijk van de maat van de condensslang droger.
1x slangenklem 160 mm
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Bij mijn weten hebben de meeste afvoerdrogers een afvoer van 100 mm nodig.
 

TSPaul

  • #4
Klopt bij mijn weten is dat zo , maar probeer maar eens een slang van 100 op een afvoer van 100 te krijgen lukt niet.

Daarom de slangenklem dan klem je een slang van 100 op een leiding van 80 dat moet lukken.

Anders de slang even opmeten en dan de doorvoer bestellen dat je zeker weet dat die op de afvoer past.
 

Wide

  • #5
Hartelijk dank voor de reakties!
Maar er zijn nog wat vragen onbeantwoord.
 

TSPaul

  • #6
Bij de muurdoorvoer steekt er een gedeelte door de muur je ziet dan een zwartepijp zitten. Er zal best wel iets van vocht tegen de muur komen maar wat is het verschil met een slang door een raam of een buis door een muur (de afwerking is mooier).

Met de dakdoorvoer komt het vocht op de dakpannen via de goot loopt het wel weg en zoveel is het meestal niet, zeker gezien de temperatuur van het vocht.

De doorvoer door de muur kun je het beste laten boren zodat het gat net zo groot is als de doorvoer, zitten 2 afdekplaten bij dus ziet er niks van en is zo mooi strak dat de ruimte minimaal is geen verdere afwerking nodig.
 

Fiesiekus

  • #7
Wide schreef:
3. Hoe kan ik voorkomen dat de warme, van vocht verzadigde lucht gaat condenseren tegen de koude buitenmuur? Is daar bijv. een "schoorsteentje"voor?
De warme vochtige lucht zal eerder condenseren in de buitenlucht (de mist die je nu veel uit CV-afvoeren ziet komen). Is verder weinig aan/ tegen te doen, gewoon laten verwaaien.
 

Wide

  • #8
Ja, bedankt!
Hoe hoog kan ik de afvoer vanaf de grond het beste maken?
Hij gaat dus door de muur heen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #9
Volgens mij kan je de afvoer het beste op die plaats zetten waar hij het dichtst bij de aansluiting van je droger zit. Dan is de slang ernaar toe het kortst. Wel een minimum hoogte vanaf de grond van een cm of 30 aanhouden i.v.m. opspattend regenwater (als dat tenminste van toepassing is).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu