Hoe keukenblad impregneren?

Klus_Keizer

  • #1
Hallo,

Ik heb een (onbehandeld) massief houten keukenblad van die geel-blauwe club uit Zweden en deze moet gedurende een flink aantal weken worden geimpregneerd.

Iemand ervaring met het behandelen van keukenbladen en welk type olie kan ik hiervoor het beste gebruiken? Heb ik een olie nodig die in de scheepvaart wordt gebruikt, of voor parketvloeren? Of toch liever wax?

Bedankt.
 

Tealon

  • #2
Wij hebben recent een keukenblad behandeld met wasolie/hardwax. Resultaat was zeer bevredigend! Wel moet je het blad regelmatig onderhouden, maar dat is eigenlijk bij elke afwerklaag wel het geval.
 

Klus_Keizer

  • #3
Tealon,

Hoe vaak heb je dit moeten doen in het begin? In de beschrijving van het blad staat dat het bijna dagelijks moet en na enkele weken om de dag voor een periode van 2 maanden, dat is vrij vaak..

Wellicht kan de Karate Kid mij helpen, 'wax on, wax off' :)
 

Tealon

  • #4
Wij hebben toen een kleurlaag aangebracht en deze met drie lagen naturel wasolie afgewerkt. We werken het blad nu ongeveer 2 keer per jaar met onderhoudswasolie bij.
 

Willlem

  • #5
Je kan natuurolie gebruiken maar ook lijnolie of natuurzeep. Alles komt op het zelfde neer. Oppassen met vocht laten liggen en 2 a 3 maal p.j. onderhouden.
 

Mark Paauw

  • #6
Hallo,

ik de keuken speciaal-zaak vind je olie die speciaal voor keukenbladen is.

Overigens heb ik erg slechte ervaringen met het zelf olien van een blad. de theorie klopt wel (waar olie zit, kan geen water zitten) in de praktijk was het bij mij een drama.

Vanuit de fabriek een blad in de olie gaat goed. Maar na een jaartje begint de ellende. Vochtkringen beschadegingen (natuurlijk weet ik wel dat je geen vocht mag laten staan e.d. Maar ja, kinderen in huis, feestje gehad, met wijn etc.).

Na twee jaar het hele blad kaalgeschuurd en zeker 10 keer in de olie gezet. Resultaat in eerste instantie prima, maar na twee/drie weken weer problemen. Flesje afwasmiddel een half uurtje laten staan --. diepzwarte kring.

Uiteindelijk heb ik het hele blad weer kaal gemaakt en in een twee componenten vloerlak (waterbasis) gezet. Totaal 5 lagen. het zit nu twee jaar en het blad is werkelijk nog als nieuw!

Dus: voordat je begint denk ook aan lakken.

Succes
 

Tealon

  • #7
Let wel op het verschil tussen wasolie en gewone meubelolie. Het behandelen met wasolie geeft namelijk net als lak een afsluitende filmlaag, waar gewone olie alleen maar impregneert. Wasolie is dan ook een soort lak, alleen makkelijker te onderhouden en bij te werken dan lak.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu