Het effect van omgekeerd dak isolatie

Tapie

  • #1
Valt bij benadering aan te geven wat ongeveer het effect zal zijn van het isoleren van een dakkapel-dak met omgekeerd dak contructie?

Onze dakkapel is 3 x 1,50 m, beslaat bijna de gehele breedte van de slaapkamer, is gebouwd in 1988 en is vorig jaar voorzien van isolatieglas. Ik zit eraan te denken om het dak dus nog te isoleren.

Ik kan me voorstellen dat 's zomers de isolatie goed werkt, aangezien de zon niet meer rechtsstreeks op het platte dak schijnt. Maar zal er 's winters ook verschil merkbaar zijn, in de zin dat de slaapkamer minder koud zal worden? Kan een dergelijke manier van isoleren graden verschil gaan uitmaken? Of zal dat tegenvallen?

mvg.
 

Fiesiekus

  • #2
Je wilt het ongeïsoleerde dak dus aan de buitenzijde isoleren?
 

Tapie

  • #3
Inderdaad, middels XPS platen.
 

Superkees

  • #4
Hoeveel het uitmaakt, valt niet te zeggen, daar niet bekend is hoe de rest is geïsoleerd.

Maar gezien de leeftijd van de dakkapel ben je van plan de dakbedekking te vervangen? Iig een goede aanleiding om het te isoleren.
 

Tapie

  • #5
De bedekking is door de vorige bewoner een aantal jaren geleden vervangen, maar ik zal even moeten kijken hoe dat eruit ziet en evt laten vervangen. Sowieso kan het geen kwaad om te isoleren, maar het moet wel enig nut hebben.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Hoe dik wil of kan je isoleren. Dakkapellen hebben over het algemeen geen hoge opstand. Bij een omgekeerddak is het belangrijk dat het dak een goed afschot heeft. Het dak moet droog lopen. Ook XPS isolatie moet je niet langdurig in het water laten staan. Als er plassen op je dak staan zou je isolatie kunnen gaan drijven zeker als je ballastlaag te licht is.
*wgb*
 

Tapie

  • #7
Ik zit te denken aan 5cm dikke platen. Is het echt noodzakelijk om onder de opstand te blijven? Water loopt goed van het dak af.
Ik wil de platen met stoeptegels vastleggen.

Wat betreft de isolatie van de rest, heb dus vorig jaar de hele bovenverdieping voorzien van isolatieglas. En het dakje is nu nog het enige wat ik verder extra kan doen. Kwa kosten is dat goed te doen volgens mij.
 

Fiesiekus

  • #8
Tapie schreef:
Is het echt noodzakelijk om onder de opstand te blijven?
Hoe wil je anders de dakbedekking tegen/aan de boeiboorden vastmaken?
 

Tapie

  • #9
De xps platen komen toch op de dakbedekking te liggen in geval van omgekeerd dak?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
In verband met de wind en water is een opstand belangrijk. Het lijkt me ook een raar gezicht als je tegen de tegels boven de dakrand uitkomen. Hoe hoog staat je dakkapel. Hoe hoog is de opstand en is deze schuin of haaks uitgevoerd.
*wgb*
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11


Schematisch ziet een warm dak er ongeveer zo uit bij een bestaand dak, er zijn 2 mogelijkheden, de isolatie onder de dakbedekking en er boven.
Bij beide opties dient er rondom een geul te zijn voor de afvoer van water.

Een andere optie is het verhogen van de boei en de opstanden waardoor de geul vervalt.
 

Tapie

  • #12
Mooi plaatje, zo heb ik het in gedachten. Het zal voor mijzelf maar moeilijk te zien zijn wanneer ik één of twee cm hoger uitkom met de platen/tegels dan de opstand, hooguit zullen achterburen het kunnen zien vanuit hun bovenverdieping, dus daar zit ik zelf niet zo mee. Als ik dan zorg voor een dergelijke geul, dan moet het goedkomen volgens mij!

Er zijn hier dus verder geen mensen die voor- en na-ervaring hebben met het isoleren van een dakkapel op deze manier?

mvg!
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #13
Jan schreef:


Schematisch ziet een warm dak er ongeveer zo uit bij een bestaand dak, er zijn 2 mogelijkheden, de isolatie onder de dakbedekking en er boven.
Bij beide opties dient er rondom een geul te zijn voor de afvoer van water.

Een andere optie is het verhogen van de boei en de opstanden waardoor de geul vervalt.
Bij de laatste optie zit je dan ook weer met je huidige HWA aansluitingen die dan verplaatst moeten worden, da's een nadeel.

Begrijp ik het goed dat bij het naisoleren van een plat dak aan de buitenkant je de isolatieplaten op de huidige dakbedekking schroeft (of plakt?) en daarover weer een nieuwe dakbedekking plakt?
 

Fiesiekus

  • #14
In mijn oude huis is, na lekkage in het oude dakje, idd platen op hoten dak gelegd en daarop 2 lagen: 1 gespijkerd en daarop gebrand.

Ik was dus in de verkeerde veronderstelling dat je die platen af moest dekken, maar begrijp nu dat je ze ook gewoon onafgewerkt kunt vastleggen met ballast
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Fiesiekus,
Gespijkerd?. Schroeven voorzien van een volgring rond 70 is een betere methode.
Alleen XPS isolatie is voor een omgekeerddak geschikt. De bekendste merken hebben een blauwe of groene kleur. Je moet de platen inderdaad tegen het zonlicht beschermen.
Zoals eerder gezegd, het dak moet goed afschot hebben. Dus na elke regenbui volledig drooglopen.
*wgb*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu