Henco gasleiding bij de gasmeter aansluiten?

Klusfish

  • #1
Ik heb Henco (geel) gaasleiding aangelegd, om de oude ijzer gasleiding te vervangen.

De volgende stap is de oude ijzer leiding van de gasmeter te verwijderen, en de Henco leiding bij de gasmeter te aansluiten. Ik overweeg of die door een erkend installateur moeten gebeuren, of toch zelf doen (maar weinig ervaring hierover) ?

Bijgaand een foto van de gasmeter.


Ik hoor graag tips van jullie.

Alvast bedankt
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #2
Zelf aansluiten is prima zelf te doen, laat dan naderhand de binnen gasleiding even afpersen door een installateur.
Omdat je zelf al een leiding hebt gelegd ( ik hoop niet de leiding die rechts op de foto te zien is, want die zal veel te dun zijn) zal een installateur er niet zoveel in zien om het te komen aansluiten, ivm garanties.
 

Klusfish

  • #3
@Screech, bedankt voor uw reactie.

De leiding is Henco 20x2 (zie de foto benenden), een tak naar de CV ketel, en een andere naar de kookplaat in de keuken.


Is de dikte goed?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #4
Dat ligt eraan, hoe lang deze is tot aan de ketel...
 

Klusfish

  • #5
Ca. 19-20 meter.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #6
Het drukverlies in een 20mm Henco is bij een opgesteld vermogen van 30 kW 0,183 mbar/meter. Bij 20 meter dus 3.66 mbar.

Maximaal bij verbouw is 2,5 mbar verlies, bij nieuwbouw 1.7 mbar.

Dus de leiding is te lang, of te dun. Bovendien vergeet ik voor het gemak nog even alle overige koppelingen, die ook verlies geven.

Watvoor ketel komt er te hangen?
 

Klusfish

  • #7
De bedoeling is Remeha Calenta 40l CW6. Het probleem is dat deel van de gasleiding al onder de badkamer (vloer gevuld met beton) ligt, :(

Er zit toch geen koppeling intussen (een heel stuk leiding vanaf de gasmeter tot de ketel.

Verstandig die te vervangen met dikker leiding, of een nieuwe liggen?

Jammar niet eerder hier gevraagd!
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #8
Je zou tot 20 kW kunnen gaan op deze leiding, dat is echt max.

De Cslenta cw6 doet 36 kW. Dat gaat echt nooit lukken. Dus nieuwe leiding trekken....

Trouwens, hoe dik en hoe lang zijn je waterleidingen naar de ketel? Als die ook 20 meter zijn in 16 mm kun je de cw6 sowieso wel vergeten...
 

Klusfish

  • #9
Hoe dik moet die zijn dan in deze geval? 25mm?

De koudwaterleiding tot de ketel is 25mm, de warmwaterleiding vanaf de ketel is 17mm.

De hoofdleiding van de verwarming is 26mm (tot de verdelers). Vanaf de verdelers tot de radiators is 16mm buis.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #10
Koude voeding van de ketel is voldoende, dus geen probleem.

De gasbuis is dat wel! Er zit maar 1 ding op, een nieuwe trekken.

Zelfs een 26mm Henco is met deze ketel al (net) te krap om de nieuwbouw eis te halen...
 

Klusfish

  • #11
Is Henco van 26mm nog mogelijk onder de vloer te trekken (vooral met mantelbuis)? Het lijkt me nog groot gaatjes door de balken moeten boren.

Kan de volgende nog een optie zijn: de eerste deel (ca. 13 meter) vervangen door 26mm buis, en de laaste deel (ca. 6-7 meter) laten zo staan (die onder de betonvloer van de badkamer ligt).
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #12
Dat is zeker een optie, ik zal het even voor je uitrekenen morgen met de gegevens van Henco.
 

Klusfish

  • #13
Heel dank, Hessie!
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #14
Heb het even bekeken, maar dat gaat je echt niet lukken.

Bij een belasting van 36kw op een 20mm buis verlies je 0,25mbar per meter. Op 7 meter dus 1,75mbar.

De buis van 26mm geeft een verlies van 0,087mbar per meter. Maal 13 meter geeft dit 1,13mbar verlies.

Totaal drukverlies over de leiding is dan 1,75 + 1,13 + 2,88 mbar. Dat is teveel. Ik reken overige appendages (overgang van 20-26, T-stuk bij het begin, gaskraan e.d.) nog niet eens mee.

Het zou wel kunnen als je een ketel neemt met een maximale belasting van 30kw. Een CW5 toestel dus.
 

Klusfish

  • #15
@Hessie, bedankt!

Dus die moet met 26mm vervangen worden, :(

Als ik van de document goed begrijp, kan ik Henco gasleiding tussen vloerbalken zonder mantelbuis leggen, klopt dat? Dit helpt welt iets.

En u is er een heel stuk leiding vanaf de meter tot de CV ketel. Met 26mm huis, neem ik aan onder verdieping vloer met knie of bocht moeten doen!?

Verder, in de document zoek ik soortgelijk berekening voor de waterleiding, maar kan niet vinden? Verder tips van u?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #16
Tussen verdiepingsvloeren mag het zonder mantel, maar dan wel zo bevestigd dat doorschroeven uitgesloten is (dus niet over het gips leggen!)

In de kruipruimte moet de buis altijd aan één stuk zijn, en in een mantel liggen die ook uit één stuk bestaat.

Hoe in uw geval aan te leggen, kan ik vanaf hier natuurlijk niet zien.

Voor waterleidingen geldt ook wel een drukval, maar voor woonhuizen zijn de afstanden meestal niet zo groot dat dit een rol speelt. Hoofdleiding koud in 20 of 26 mm, aftakkingen in 16 mm.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #17
Je kunt ook nog kiezen voor een toestel met een voorraadvat erin, of een losse indirect gestookte boiler. Je kunt dan met een kleinere ketel toe en je kunt nog steeds cw6 behalen.

Bij de selectie van het ketelvermogen moet eigenlijk het benodigde vermogen voor verwarming vooropstaan. Vervolgens kies je daar dan een passende warmwatervoorziening bij. Op deze manier krijg je per saldo de meest efficiënte installatie.
 

Klusfish

  • #18
@Mn22, bedankt.

Zoals ik weet, Remeha Calenta 40L CW6= CW5 + inbouw boiler van 40L.

Een indirect gestookte boiler heeft toch meer ruimte nodig, neem ik aan?
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #19
De Remeha Calenta 40L is inderdaad een toestel met een oplaadboiler en heeft een maximaal vermogen voor verwarming van 36KW. Dit vermogen is voor de verwarming van een woning in de meeste gevallen echt veel te veel.

Nu kan de ketel natuurlijk terug moduleren, maar het minimale vermogen van 7KW zal op veel minder koude dagen dagen toch te hoog blijken voor verwarming van de woning. De ketel zal ondanks het modulerende karakter daardoor aan-uit gaan regelen. Dit komt het rendement niet ten goede. Ook is het grotere aantal start en stops dat je hierdoor krijgt niet bevorderlijk voor de levensduur van het toestel.

Persoonlijk zou ik daarom eerder kiezen voor een toestel met een wat lager vermogen. Een toestel met een vermogen voor verwarming van bijvoorbeeld 23KW is in de meeste situaties meer dan voldoende. Zelfs voor een matig geïsoleerde vrijstaande woning.

Voordeel is dat de ketels met een lager vermogen verder terug kunnen moduleren. Het minimale vermogen is dan bijvoorbeeld 5KW, waardoor het vermogen van de ketel ook op minder koude dagen in balans zal zijn met de warmtevraag in de woning. De ketel kan dan rustig blijven branden op laaglast zonder uit te hoeven schakelen. Je krijgt dan een mooi rustig regelende installatie en dat is goed voor het rendement en de onderhoudskosten.

Om toch CW6 op tapwater te behalen, kun je de kleinere ketel vervolgens combineren met een indirect gestookte boiler van bijvoorbeeld 120 liter. Dat neemt inderdaad behoorlijk wat ruimte in beslag.

Alternatief is het plaatsen van een combitoestel met een oplaadboiler zoals ook in de Calenta 40L zit, maar dan met een lager vermogen. Remeha heeft deze niet in het assortiment, maar Nefit bijvoorbeeld wel met de aquapower plus producten.
 

Klusfish

  • #20
De woning heeft ca. 500 m, oude hoekwonong, redelujk geisoleerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu