Gaten in de lewisplaten

Isabelle

  • #1
Vol goede moed begonnen....Nu toch wat stilletjes. Wat een mega klus.
Vooral moet ik nu weten waar ik gaten in de lewisplaten moet zagen voor afvoeren. En daarvoor moet ik afmetingen hebben van bad, wc, doucheput, enz.
Of moet ik dat allemaal eerst kopen want niet universeel?

Groeten uit Noord Frankrijk!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
U kunt de gaten ook na het storten van de vloer (laten) boren met een diamantboor.
 

Isabelle

  • #3
Janeejaneeja nee! Want ik ging eromheen vloerverwarming leggen.

Ik ga een hangcloset plaatsen; dat is 1 probleem minder.
en dan een los bad op de tegelvloer zetten. nog een probleem minder!
wateraanvoer uit de muur.
Mijn doucheputje is mooi maar ik ga toch een ander iets zoeken. Iets dat lager is.
Dan 2 afvoeren voor 2 wasbakken.
1 afvoer voor was machine.

Het gaat lukken. Ik moet alleen de vloer nog hoger plaatsen wil alles op afschot komen.

veel hooi op kleine vork! want ook nog zonneboilers. en electra. Maar het riool is al aangelegd!!
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #4
Je zorgt dan gewoon toch dat je vloerverwarminglussen niet komen op de plek waar de gaten geboord worden? Kwestie van even een ruime marge nemen.
 

Isabelle

  • #5
Ik kan toch niet eerst de vloer storten en dan de riolering eronder friemelen?
Volgens mij moet ik eerst de riolering leggen. dan de lewisplaten erop. dan gaten boren, doucheputje instaleren, verwarmingsbuizen leggen, opstaande randjes maken, beton storten.
 

Isabelle

  • #6
Kan iemand mij uitleggen hoe je een douche en bad afvoer netjes en lekvrij door een lewis plaat heen krijgt?
 

Fiesiekus

  • #7
Met een haakse slijper het gat ruwweg uitslijpen. PVC pijp(en) erdoor en de kieren dichten met PUR.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #8
Isabelle schreef:
Vooral moet ik nu weten waar ik gaten in de lewisplaten moet zagen voor afvoeren.
Jan schreef:
U kunt de gaten ook na het storten van de vloer (laten) boren met een diamantboor.
Isabelle schreef:
Janeejaneeja nee! Want ik ging eromheen vloerverwarming leggen.
Cyruse schreef:
Je zorgt dan gewoon toch dat je vloerverwarminglussen niet komen op de plek waar de gaten geboord worden?
Isabelle schreef:
Ik kan toch niet eerst de vloer storten en dan de riolering eronder friemelen?
Ik zal het allemaal wel niet snappen...
 

Isabelle

  • #9
Nadat ik de vloer gestort heb, kan ik er niet meer onder om een riolering te leggen.
Maar kennelijk, lees ik net, kan ik grofweg het gat zagen en met pur dichtmaken en dan beton storten.
Ik ga het zo doen. Bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Waar komen de lewisplaten eigenlijk op te liggen ?
Op welke verdieping komt de badkamer vloer ?
Zit er een kruipruimte onder of een plafond ?
 

Isabelle

  • #11
Op de zolder. dus geen kruipruimte. ik verhoog de vloer voor de leidingen ong. 10 cm.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Zit er al een plafond onder dat blijft zitten of wordt dat ook vervangen of moet dat nog gemaakt worden ?

U mag best wat meer info geven, de letters hoeven hier niet betaald te worden :wink:
Vermeld even precies hoe de situatie nu is, dus met vermelding van alle gegevens over waar u de afvoeren wilt laten lopen en waar de leidingen van de vloerverwarming moeten lopen.
Met een ruimte van 10 cm is een combinatie van afvoeren waterleidingen en vloerverwarming volgens mij niet mogelijk zonder risico's.
 

Isabelle

  • #13
Ohjeee, daar zeg je wat!
de zolder is de zolder. ik wou niet breken dus leg ik alles op de vloer. uhm, nog meer woorden? Ik wou de badkamer ook niet té hoog maken. want dan word het een hele klim. cq trap.
de vloerverwarming laat ik via zonneboiler lopen. dat kan heet worden....geen idee. en dan om de leidingen en onder de lewisplaten steenwol.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Met alle respect voor uw vaardigheden maar ik wil u sterk aanraden er iemand bij te halen die verstand van bouwen heeft, op deze manier wordt het niet wat.
 

Isabelle

  • #15
Ja, zeg.
ik doe altijd alles zelf. en tot nu toe werkt alles wat ik ooit gefabriceerd heb!
bovendien ben ik al op weg.
 

Michiel_H

  • #16
Dan is het misschien goed om even met iemand anders ter plekke te kijken.. Of plaats even een foto, dan wordt jouw verhaal een stuk duidelijker denk ik.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Dat geloof ik wel maar u hebt hier o.a. te maken met de regels rond legionella en de aanleg van vloerverwarming die niet anders kan dan kruisen of parallel liggen met afvoer of waterleiding of daar te dichtbij ligt.
Ook is het de vraag of de balken zwaar genoeg zijn om de vloer te dragen, dus haal er even iemand bij.
 

Isabelle

  • #18
Dat zijn allemaal handige opmerkingen die je maakt. Ik zal er rekening mee houden dat die leidingen niet kruizen of parallel lopen.
en de constructie eronder is sterk genoeg. Het is een sterk gebouw.
Ik leg 2 afzonderlijke systemen. 1 zonneboiler voor de verwarming en een andere voor warm douche en drinkwater.
Hoe ik dat allemaal moet aanleggen met pompen, druk-warmte beveiligers en dergelijke moet aanleggen, moet ik ook allemaal nog uitzoeken. de meeste onderdelen liggen al wel op zolder.
heb je daar ook verstand van?
 

Veronika

  • #19
Allereerst respect voor je aanpak, al lijkt ie wat minder orthodox! Succes en leuk dat je het zelf doet en oa hier je hulp zoekt!
Isabelle schreef:
Mijn doucheputje is mooi maar ik ga toch een ander iets zoeken. Iets dat lager is.
Ik ken een mooie (zelf net uitgezocht) die maar 4 cm inbouwhoogte heeft, dus BOVEN de pijp komt nog 4 cm, is volgens mij weinig. Stuur me een berichtje als je merk en type wilt weten... Vast ook te bestellen naar Frankrijk!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
Hoe ik dat allemaal moet aanleggen met pompen, druk-warmte beveiligers en dergelijke moet aanleggen
Die vragen kunt u stellen in de rubriek "verwarming en gas" :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu