Hangende hoogslaper

Josblomsma

  • #1
Hoi,

Ik wil mijn hoogslaper, een platform van houten balken en planken, deels hangend maken. Eén van de poten wil ik vervangen door een touw aan een haak. Ik heb echter geen idee hoe zwaar het bouwwerk is en hoe ik moet bepalen hoe groot de haak en hoe dik het touw moet worden. De afmetingen zijn 2,30x2,60.

Iemand hier ideeën over?

 

Fiesiekus

  • #2
Welk materiaal is je plafond van gemaakt? Dat is nl. de beperkende factor.
 

Josblomsma

  • #3
Hoi,

Bedankt voor je reactie.

Eerst een systeemplafond, daarna een heel ouderwets 'paneeltjesplafond'. Als ik daar doorheen ga, kom ik bij zware houten balken. Die kunnen dus wel wat hebben!
 

Fiesiekus

  • #4
Die balken moet je hebben. Ga maar niet met touwen werken; beter metalen ketting.

Kijk eens bij een sportzaak; daar hebben ze vaak ophangsystemen voor bokszakken.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Ik zou dan twee kettingdelen nemen met daartussen een spanner waarmee je het geheel precies op maat kan stellen.
 

Josblomsma

  • #6
Prachtig!

En de maat van de haken? Misschien kijken naar 'schommelhaken' of de eerder genoemde 'bokszakhaken'? Echter, volgens mij kunnen beide types ongeveer 60 kilo dragen. Misschien is dit wel genoeg, daar er maar één punt hangt. Ik zou toch graag wat extra's willen.
 

Tiho

  • #7
Denk jij dat waneer je aan een kant van een schommel hangt deze af zal breken dan?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Als je er bij kan

een gaatje van 20 mm ongeveer in het midden van de balk boren
(aan de zijkant)
en hier een staalkabel of ketting doorheen steken
dat komt nooit los
 

Tiho

  • #9
Lastig op hoogte maken mischien gewoon onder beginnen met ketting en dan bed waterpas stellen boven bij hart balk de bovenkant van de schalm aftekenen (binnenzijde) en dan de helft van de dikte van bv houtfret daaronder voorboren of bj draadeind geheel op zelfde plek doorboren.

voetketting van rvs met een binnenmaat van ongeveer 12 mm voor fret draad 12 mm. heeft denk ik al schalmen van minstens 4 mm. zullen niet meer oprekken en treksterkte zwaar overgewaardeerd.

en carrosserieringen gebruiken beide zijden van de schalm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu