Halogeenverlichting vervangen voor led

Jumike

  • #1
Ik wil graag in mijn keuken ( zie foto's) de halogeen verlichting vervangen voor led , maar
wat ik precies moet vervangen is mijn niet helemaal duidelijk.
Uiteraard de lampjes , maar dit spreekt voor zich , er zitten nu 6 spotjes met 12v -20 watt lampjes in + 1 dimmer.
Ik ga er van uit en heb hier en daar gelezen dat ik ook mijn dimmer moet vervangen.
Wil het licht graag weer dimmen , er zit nu een dimmer op ( zie foto) maar deze werkt waarschijnlijk niet om led te dimmen.
Ook zijn er travo's geplaatst voor de halogeen verlichting , per travo 3 halogeen lampjes.
(Zie foto)
Onder mijn aanrechtkastjes ( zie foto )heb ik ook 3 spotjes zitten , hier heb ik wel led lampjes ( zie foto )ingedaan en deze werken prima.
Hier zit geen dimmer op alleen een schakelaar , maar hier is ook een travo voor geplaatst. Hoef ik nu nu alleen mijn dimmer + lampjes te vervangen?
Hoop dat iemand voor mij het antwoord heb.

Groeten , Cees
 

Bart_WRX

  • #2
12V LED + trafo + dimmer = vaak 1 grote puzzel

Eerst uitzoeken welke leds je erin gaat steken. Vaak heeft een fabrikant een lijst met compatibele dimmers / transformatoren.

Er zijn ook online winkels die van bepaalde combinaties ( LED + trafo + dimmer ) garanderen dat het werkt. Dan kun je alles in 1 keer bestellen.
 

Jumike

  • #3
Bedankt voor info , ik ga even verder online zoeken bij winkels

Gr.Cees
 

Ronaldjes

  • #4
De grote trafo's waar je een foto van hebt gemaakt zij gewikkelde trafo's. Deze zijn te dimmen met de huidige dimmer. Het is echter de vraag of de led lampen die je gaat plaatsen hier tegen kunnen. Dit zou je idd na kunnen vragen.

Is dit niet zo dan zul je de gewikkelde trafo's moeten wisselen voor elektronische. Maar dan heb je er niet zoveel nodig gezien het vermogen flink afneemt. En een bijbehorende dimmer kopen, geschikt voor tronic dimmers (type R C)

Is voor je lampjes onder de kastjes ook een gewikkelde trafo gebruikt geldt hetzelfde. Maar standaard worden hier tegenwoordig altijd elektronische voor gebruikt.

Gewikkelde trafo is zwaar in gewicht door koperen spoel, elektronische is schlechts een printplaat dus heel licht.
 

Jumike

  • #5
Bedankt voor info ga even informeren bij de vakman wat ik nodig heb.

Gr.Cees
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu