Halfsteens muur versterken

MHarrison

  • #1
Mijn huis Q4 van de 18e eeuw heeft aan de achterzijde een topgevel, opgebouwd uit een enkele steen. halfsteens verband dus, gemetseld met kalkmortel.
Nu is na bijna 250 jaar die mortel wel een beetje uitgewerkt en zit met name de rollaag boven het raamkozijn los. dwz, je kunt -voorzichtig- de steen heen en weer bewegen. Voegwerk is hersteld, maar zonder een cementverbinding blijven die stenen natuurlijk gewoon los liggen.

Nu is het zo dat de muur ook dragend is: de nok en gordingen rusten erop.

Op wat voor manier zou ik de muur kunnen versterken?
Met zandcementstuc op wapening, bijv. steengaas?
Ik hoop dat het mogelijk is op een dergelijke manier op te lossen, anders moet een deel van de achtergevel opnieuw opgemetseld worden, en dat is jammer vanwege de oude gevel, en ook wordt dat een dure aangelegenheid... ;)


Op deze foto het metselwerk, het gaat met name om het gedeelte boven het raam.
 

MHarrison

  • #2
Nog een overzichtsfoto.
 

MHarrison

  • #3
Uiteindelijk ook aan de binnenzijde opnieuw gevoegd en afgesmeerd. Er is een houten geraamte voor gemaakt tbv. een voorzetwand en isolatie, die meteen ook gordingen en nok draagt. Heeft niets meer te lijden zo!

mag een slotje op het topic :)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Bedankt voor de terugkoppeling. Ik hoop voor je dat deze oplossing gaat werken. De meeste deugdelijke oplossing was toch echt opnieuw opmetselen. Een voorzetwand dragend maken is niet echt verstandig.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu