Grondverf of toch krijtverf

Jolenta

  • #1
Ik wil mijn donkerbruine teakhouten stoelen whitewashen nu is mijn vraag als ik deze goed schuur en ontvet en ik gebruik grondverf ivm. matte uiterlijk en zet deze daarna in matte aflak zouden jullie dit afraden of is dit wel mogelijk ik vindt die krijt verf e.d. best duur
groetjes en fijn weekend jolenta
 

Freestyleklusser

  • #2
Waarom verf je het niet gewoon met de matte grondverf af?
 

Mirdecoreert

  • #3
Jolenta, welk effect wil je precies bereiken? Whitewash is in principe een techniek waarbij je de houtnerf blijft zien en alleen een witte waas aanbrengt (met kalkwas of met een glaceer/verdunde verf). Als je dus de stoelen dekkend in de grondverf zet is je houtstructuur niet meer zichtbaar. Bedoel je misschien een nonchalant/doorgeschuurd effect?
 

Jolenta

  • #4
Hallo
alvast bedankt voor de reacties
ik wil inderdaad een oud verschuurd effect maken want volgens mij krijg ik de oude laag donkere verf er ook niet helemaal af want op de stoelen zitten nogal wat diepere groeven
mijn idee was om de stoelen te schuren ontvetten en dan met de kwast grondverf aan te brengen en daarna met een doek het er weer af te halen en daarna met meubel-aflak na te behandelen ivm. kinderen en knopen op broeken moeten ze wel tegen een stootje kunnen.
Als ik het alleen met matte grondverf aflak kan deze toch wel beschadigd worden ik neem aan dat ik daarna toch moet aflakken
groetjes jolenta
 

Mirdecoreert

  • #5
Doorschuren: De stoelen ontvetten en dof schuren. Vervolgens wrijf je met een stuk kaars langs de randen en op de andere plekken waar je een wat doorgeschuurd effect wilt hebben. Probeer dit een beetje subtiel te doen en werk in de richting vd nerf. Daarna met watergedragen verf schilderen. Laten drogen en vervolgens met middelfijn schuurpapier opschuren. Op de plekken waar kaarsvet zit kun je de verf gemakkelijk wegschuren. Eventueel dit proces herhalen als de witte verf niet goed in een keer dekt. Je kunt zijdeglans nemen (of eggshell krijtverf) maar matte krijtverf is ook heel mooi en gemakkelijk schuurbaar. In 't geval van matte (krijt)verf is aflakken met (wederom watergedragen) lak wel praktisch, zeker met kids in huis.
Whitewash: de verf verdunnen (voorkeur watergedragen) tot melkdikte. Aanbrengen en daarna wegvegen met een zachte doek. Probeer even uit hoe lang je het moet laten intrekken voor het effect dat jij mooi vind. Probeer evt uit op de onderkant of een stukje hout. Je kunt het herhalen voor een witter effect. Eindlaag aflakken. Als je met watergedragen verf werkt vermijdt je dat het gaat vergelen en dan blijft het mooi fris wit.
Ik beschrijf deze (en andere) technieken ook uitgebreid in een e-book, moet je ff kijken op #####Geen reclame op het forum svp, zie ook de forumregels, mod.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.
 

Jolenta

  • #6
Hallo
nou nou wat een duidelijke uitleg hier kom ik zeker een eindje op weg ik ga het ook eerst proberen op een klein bijzet tafeltje van donker teak liever die verknallen dan een stoel
bedankt jolenta
 

Jolenta

  • #7
Hallo allemaal
Ik heb in oktober al een vraag gesteld en ben met drie van de 6stoelen klaar ze waren donker teak en heb ze bijna helemaal kaal geschuurd (4uur per stoel electrisch geschuurd) slechte kwaliteit hout trouwens. En heb ze daarna met krijtverf en een schuurspons bewerkt maar ik vond ze te wit dus heb ik er met een natte schuurspons en staalwol weer heel veel afgehaald maar nu vindt ik ze weer te "roze" dat komt waarschijnlijk ook door het teakhout het was nadat het kaalgeschuurd was een beetje rood-achtig en rood en wit geeft roze :lol:
Als ik hier nou met donkere patineer of donkerer boenwas op ga dus het wat donkerder maak zou dat dan weg zijn?
Dus mijn vraag ik hoe krijg ik het roze weg?
heb fotoos zal ze nog plaatsen ervoor en erna
groetjes jolenta
 

Kortman

  • #8
Het kan het door bloeden van het teakhout zijn... :denk:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Topics samengevoegd.
 

Jolenta

  • #10
Hier zijn de fotoos ik hoop dat het gelukt is ben niet zo handig hierin :?:




groetjes jolenta
 

Freestyleklusser

  • #11
Jolenta schreef:
(...)Als ik hier nou met donkere patineer of donkerer boenwas op ga dus het wat donkerder maak zou dat dan weg zijn?
Lijkt me niet. Het roze zal alleen iets donkerder worden. Suggestie: krijtverf sterk verdunnen en dun laagje aanbrengen. Nog steeds te roze? Volgende laagje aanbrengen. Herhalen tot gewenste resultaat bereikt is. Denk eraan: de stoelen houden van je (variant op 'keep going').

Die middelste (de witte) ziet er toch wel mooi uit.
 

Jolenta

  • #12
Jaaaa op foto is het mooier dan in het echt vindt ikzelf ik ga dat maar eens proberen met die dunne laagjes whitewash en anders verf ik ze toch gewoon weer donkerbruin.... :? :?
bedankt en als het resultaat goed is zal ik er een fotootje van maken en hierbij zetten is mischien wel leuk om het eindresultaat te showen
jolenta
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu