Grindkoffer maken

Triekje

  • #1
Dag heren/dames,

In mijn tuin zit ik met een klein "probleem". Ik kan mijn HWA van de berging niet aansluiten op de bestaande riolering van mijn huis. Ik kan dit wel gaan doen maar dan moet het water omhoog gaan stromen i.p.v. omlaag.

Nu heb ik wel eens van een grindkoffer gehoord en heb ook al e.e.a. op internet gevonden over afstanden t.o.v. de gevel, diepte van de koffer en de manieren van opbouw voor de grindkoffer.
Ik heb echter geheel nergens iets kunnen vinden over afmetingen/hoeveelheden van koffers. Daarmee doel ik dan op hoe groot moet hij zijn of hoeveel heb ik er nodig per "x"m2 oppervlak.

Het oppervlak dat ik wil afwateren is +/-12m2 dak (berging) en daarbij ook nog +/- 30m2 terras. Nu vroeg ik mij dus af hoe groot zou de grindkoffer hiervoor nodig zijn?

Als extraatje ben ik ook benieuwd welk soort grind ik het beste kan gebruiken, grind is er namelijk in veel soorten en maten... Kan ik beter grote blokken hebben of juist meer het kiezelformaat?

Alvast enorm bedankt!
Patrick
 

Geus

  • #2
Volgens mij is dat ook heel lastig te zeggen, omdat het afhangt van de situatie ter plekke. Hangt helemaal af van hoe snel zo'n grindkoffer of ander infiltratiesysteem zijn water weer kwijt raakt. Zit je bijvoorbeeld op hoge zandgrond dan raak je het water veel makkelijker kwijt dan als je op klei zit met een hoge grondwaterstand.

Ik zou niet in elke situatie volledig op een infiltratiesysteem durven vertrouwen. Als na twee maanden overvloedige regen de box vol is en de grond verzadigd, heb je alsnog een probleem. Is er nergens een mogelijkheid tot een soort overloop? Wat ook zou kunnen is een put, vanwaaruit het water eerst een infiltratiebox inloopt. Maar met daarin ook een dompelpomp: kan de infiltratiebox het niet meer aan, dan pompt de pomp het alsnog naar het riool.

Infiltratieboxen hebben trouwens het voordeel boven grindkoffers dat ze relatief meer capaciteit hebben, want bijna de hele inhoud kan gevuld met water, terwijl er geen water kan zitten, waar grind zit.

Vertel eens meer over de specifieke situatie bij jou.
 

Pirke

  • #3
Ik kan dit wel gaan doen maar dan moet het water omhoog gaan stromen i.p.v. omlaag.

Dat zou dan betekenen dat uw riool van uw huis ook al boven de grond ligt, ipv in de grond.
Anders zie ik niet in waarom dat water omhoog zou moeten stromen.
 

Geus

  • #4
@Pirke, er kan sprake zijn van hoogteverschil. Ik heb zelf ook een aflopende tuin en een schuur die lager ligt dan het huis. Rekening houdend met de minimumdiepte van riolering en afschot kreeg ik mijn schuur ook maar net op de riolering. Dat was centimeterwerk, anders had ik hetzelfde probleem als TS.
 

Pirke

  • #5
Ok. Ik stond er niet bij stil dat de schuur inderdaad lager kon staan.
Maar de minimum diepte kan toch wel van afgeweken worden?
Ik bedoel, die hoeft toch niet persee op 70cm te liggen.
 

Triekje

  • #6
@Geus: Ik ben woonachtig in het zuiden van limburg en kamp dus met een aardige kleilaag. Echter ik wil onder de koffer meerdere gaten de grond inboren tot op een zandlaag. Bij proefboringen die ik in de tuin heb gedaan zou dit op ongeveer 1,5m diep liggen.
Grondwater is geen probleem gezien ik in het hoge heuvelland zit. Het vinden van een goede zandlaag is eerder het probleem ;-).

Ik kan helaas op geen enkele manier meer aansluiten op het bestaande riool, gezien het riool en ook de hwa binnenshuis zitten. De hwa is weggewerkt in de spauwmuur. Gezien er geen kruipruimte aanwezig is bemoeilijkt dit alles behoorlijk!

Echter na jou geopperd gebruik van infiltratieboxen, waar ik tot op heden nog nooit gehoord van had, ben ik daarop gaan verder zoeken en heb zeer vermoedelijk een oplossing gevonden.

Ik heb met tweetal bedrijven die deze boxen maken en plaatsen contact opgenomen en konden mij vertellen dat je rekening moet houden met +/- 15 liter water per m2 dat afgevoerd moet worden bij daken. Voor terrassen is dit +/-10 liter. Terrassen hebben minder af te voeren gezien een deel door de stenen en voegen opgenomen wordt.

Door meerdere boorgaten (onder de infiltratiebox!) te maken tot in een zandlaag en dan de box (600l) zelf als extra buffer te gebruiken zou ik alleen bij zeer ernsitge en lange regenval wellicht wat afwateringingsproblemen krijgen.
Gezien mijn natuurlijk afwatering van de tuin van het huis af is en achter de tuin in de zogenaamde gemeentelijk tuin gaat heb ik ook bij een " overstroming" geen echte problemen.

Superbedankt voor de informatie en hulp!

Patrick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
2
4
2

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu