Grenen vloer lakken of olie?

Simon hiddema

  • #1
Wie heeft er ervaring met een masief grenen vloer?

wat is de beste optie?
lakken - en dat wat voor lak? (heb al gehoord dat boot lak het beste/sterkste, meest slijtvast is)
of in de olie zetten?
 

Fiesiekus

  • #2
Heb alleen ervaring (goede) met een blanke poly-urethaanlak.
 

Mark en 3 meiden

  • #3
Ik ook maar op een eiken vloer
het was wel een lak waarbij je de eerste 2 dagen door de geur je huis niet in wou
 

Simon hiddema

  • #4
Bedankt voor de reacties (tot nu toe)
hoe vaak hebben jullie gelakt?

en vervolg behandeling?
1 x per hoeveel jaar?
 

Mark en 3 meiden

  • #5
Bij ons deed het bedrijf dat de vloer gedaan had (schuren en vellingnaadjes ophalen) 2x een grondlaag met een tussenpose van 2 uur
de dag daarna s'morgens een laag en dezelfde avond de laatste laag
was na 4 jaar nog perfect
 

Tealon

  • #6
Een goed alternatief voor lakken is wasolie/hardwaxolie. Deze geeft dezelfde bescherming als lak, maar kan daarentegen plaatselijk bijgewerkt worden. Wasolie kan daarentegen niet in hoogglans aangebracht worden zoals met lak wel het geval is.
 

Fiesiekus

  • #7
Zie Mark & z'n tig meiden: na > 7 jaar: nog steeds geen nabehandeling.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik heb al een PB gestuurd :wink:
De lak die ik gebruik gaat nu al 20 jaar mee, is behoorlijk duur maar dan heb je ook wat.
 

Mark en 3 meiden

  • #9
Ik had maar 4 jaar om te oordelen over de lak ik heb de vloer eruit gesloopt omdat de vloerbalken vervangen moesten worden
maar 4 jaar met een grote hond als extra slijtfactor vond ik al heel wat
zo te horen kon de lak nog veel langer mee
 

Tealon

  • #10
Grappig dat iedereen de lak op een grenen vloer aanraadt op basis van hun eigen eiken vloer ervaringen.....

Als je een grenen vloer wilt lakken dan moet je voor een speciale lak kiezen die geschikt is voor zachte houtsoorten. Doe je dit niet dan zal het laten vallen van iets op de vloer een wit schilfertje veroorzaken. De lak is namelijk dan sterker dan de ondergrond en zal dan plaatselijk barsten door de deuk in het hout.
 

Simon hiddema

  • #11
Oke, toppie voor alle reacties.
ik ga maar eens langs de vloeren boer en daar naar lak vragen voor een grenen vloer.
ik ben daar al eens geweest maar dan komen ze met meerdere alternatieven en ja hoe moet ik nu weten wat het beste is.
weet het nu inelkgeval wel.

bedankt!
 

EGeen

  • #12
Simon hiddema schreef:
Wie heeft er ervaring met een masief grenen vloer?

wat is de beste optie?
lakken - en dat wat voor lak? (heb al gehoord dat boot lak het beste/sterkste, meest slijtvast is)
of in de olie zetten?
Voor de lak: Het gedeelte over bootlak klopt niet, dit heeft niets te maken met sterkte/beste/slijtvastheid etc. (lijkt me logisch u vergelijkt bootverf met vloerverf, ik ga toch ook niet de bakker en de slager vergelijken?)

Voor wat u moet kiezen> de opties lak & olie zitten grote verschillen tussen met betrekking op het uiterlijk en nawerk.
Voor wat betreft als u perse wilt lakken: ff googlen of een goede vloerenspeciaalzaak voor grenenlak info. Er zit verschil tussen zachthout en hardhout
 

H@ns

  • #13
Olie is de meest logische keuze voor grenen, tenzij het Amerikaans grenen is dat is namelijk wel hard genoeg voor een goede lak.
Voor alle overige argumenten: zie de reactie van Tealon
 

Chathanky

  • #14
Dat is zeker een hele goede aanvulling.
Net als het wel of niet plaatselijk kunnen bijwerken is een overweging.

Wel of niet krassen, olie zal minder gevoelig zijn voor zichtbare krassen de lak hoe hard deze ook mag zijn.
Met de juiste onderhoud/reiniggingsmiddelen houd je een vloer in de olie lang als nieuw.
 

Simon hiddema

  • #15
Iedereen bedankt voor de reacties.
ik ga maar eens met een plank onder de arm naar de vloeren boer om de hoek om te kijken naar de juiste olie...
het is geen amerikaans grenen....

gr
 

Swblom

  • #16
Ook al gaat Simon al shoppen voor olie, ik wil toch nog even aangeven dat ik zeer goede ervaring heb (>10 jaar) met lak op een grenen vloer.
Het betreft een produkt (mag geen namen noemen) waar je voor het verwerken een klein busje 'harder' moet aanlengen met water en dan in de lak toevoegen. Het was gemakkelijk aan te brengen, nagenoeg geen stank en snel beloopbaar.
(Je ziet de laatste tijd wel eens reklame met een van achteren gefotografeerde vrouw die in haar blootje op de vloer zit, dat merk)

Succes
 

H@ns

  • #17
Ah! playboy, maken die tegenwoordig ook 2 componentenlakken dan?!
 

EGeen

  • #18
:mrgreen: :lol: :mrgreen:
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #19
:denk: Hee, dat merk ken ik niet...
 

Chathanky

  • #20
Dus die lak is tevens toepasbaar voor een dekvloer. :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu