Glanslak (binnenverf) polijsten

RobdR

  • #1
Ik ben met schilderen bezig en heb net een onderwerp afgesloten omdat ik problemen had met luchtbellen bij gebruik van rollers. Andere rollers gebruiken gaf de oplossing hiervoor.

Ik vroeg me tijdens het schilderen af of glansverf (natuurlijk na volledig uitharden) gepolijst zou kunnen worden.

Op die manier kan je (net zoals bij autolak) de sinaasappelhuis en/of de stofjes eruit polijsten en toch een hoogglans resultaat behouden.

Ik heb een machine die kan polijsten met bijbehorende middelen alleen heb het zelf nog niet geprobeerd..... :o

Ik ben benieuwd...

Rob
 

H@ns

  • #2
Ik heb zelf ooit hoogglans blanke lak gepolijst met een polijstschijf op de boormachine en autopoets fijnste soort. Superglade spiegellaag alla pianovleugelafwerking!
Hoe het bij kleurlak gaat weet ik niet.
 

Chathanky

  • #3
Dit is goed te doen, zorg wel dat de verflaag dik genoeg is en dat het gelijkmatig polijst, ivm. kleurverschillen.
 

RobdR

  • #4
Hai H@ns,

Ja ik weet dat ze dat inderdaad bij piano's doen nadat die gespoten zijn. Super resultaat! Zo zou ik het graag willen hebben.

Gebruikte je een wolletje een viltschijf of een schuimschijf voor het polijsten?

Wat voor polijstmiddel gebruikte jij?

Ik denk dat de gebruikelijke binnenshuis hoogglans lak een wat andere samenstelling heeft (minder op hardheid gericht) en ben benieuwd of die ook tegen het polijsten kan....

Groet

Rob
 

H@ns

  • #5
Katoen

De allerfijnste soort autopoets, merk weet ik niet meer, goedkoopste in elk geval!

Hardheid heeft er niet veel mee te maken, een buitenlak is eerder wat flexibel en een binnenlak erg slijtvast! <-als je een goede hebt.

Ik ben begonnen met watervast schuren op korrel 800 om de laatste oneffenheden er uit te halen, daarna poetsen dat het glanst!
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #6
Polieren doe je pas nadat de laklaag minimum vier weken is doorgehard, inderdaad op een goede laagdikte (minimum 4 lagen!) polieren, anders zit je er zo door.
Vooraf nat schuren met zoals H@ns reeds aangaf vanaf 600 stapgewijs naar minimum 1200-1400 !
Polieren gebeurt met een polijstpasta of puimsteenpoeder met parafinneolie. Gemakkelijk verkrijgbaar is de fijnste "rubbing compound" gebruikt in de koetswerksector.

Daarna waxen en je hebt een perfecte hoogglans.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu