Gipsplaten wand 2 vragen

Tom_m

  • #1
Goedemorgen,

Ik ben momenteel op zolder bezig met het maken van een gipsplaten wand rondom het trapgat. Dit ter vervanging van het traphek en om met toegevoegde isolatie straks wat minder warmteverlies naar de zolder te hebben.

Het frame staat inmiddels helemaal, ik heb gebruik gemaakt van geschaafde balken met de afmeting 44x69 om zo een iets dikkere wand te krijgen voor de isolatie.

De wand is op het hoogste punt 280cm hoog. Ik heb de balken hart op hart 30cm geplaatst en vraag me nu af of het nog nodig is om dwarsblakjes te plaatsen tussen de vertikale balken? En zo ja, om de hoeveel cm? Het staat momenteel als een huis, maar ik ben benieuwd wat de norm is.

Tot slot de 2e vraag. Ik heb per abuis 1 plafondplaat boven het trapgat bevestigd met fijndraad gipsplaatschroeven ipv grove draad gipsplaatschroeven. Kwestie van het verkeerde doosje gepakt... Is het een probleem om fijndraad gipsplaatschroeven in houten regelwerk te gebruiken?

Ik lees overal dat de grove variant specifiek voor houten balken zijn en de fijne variant voor metal stud. Ik kan me echter voorstellen dat het gebruik van grof schroefdraad in metal stud een groter probleem is dan andersom.

Alvast bedankt!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Dwarsbalkjes voegen weinig toe. Niet nodig dus.

De schroeven ook lekker laten zitten. Maakt in hout niets uit.

Komt er ook een deur in? (Die mag niet meteen bovenaan de trap zitten.)
 

Tom_m

  • #3
Bedankt voor deze snelle reactie met gelukkig positieve antwoorden!

Er komt inderdaad een deur in de wand, maar deze komt haaks op het muurtje rondom het trapgat:



Dit is wel volgens de regels neem ik aan?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Als de trap dan zo loopt, heb je boven een plateautje voor de deur. Dat is helemaal goed :prima: Succes met de klus!
 

Tom_m

  • #5
Het vordert momenteel prima op zolder, met dit weer is het heerlijk klussen!

De wanden zijn inmiddels geïsoleerd en grotendeels voorzien van gipsplaten. Ik heb nog wat steenwol over waar ik in principe nog het plafond boven het trapgat mee wil isoleren.

Ik vraag me echter het volgende af, kan ik dit gewoon van bovenaf op het plafond tussen de houten balken stoppen? Ik heb het idee dat dit wel goed klemt tussen de balken, maar vraag me af of ik deze nog vast zou moeten zetten of iets dergelijks.

Op internet zie ik wel dat er bij plaatsing van onderaf gebruik wordt gemaakt van houten latjes om de isolatie op z'n plaats te houden. In deze situatie zal de isolatieplaat van steenwol direct op de gipsplaat liggen. Het gaat in totaal om net geen 3m2 plafond.

Zou dit toch een probleem vormen qua gewicht?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu