Gipsplaten verven? Behangen? of Glasvezelbehang?

Kars

  • #1
Hallo,

In navolging op mijn eerdere vraag over het behangen van gipsplaten in een gerenoveerde jaren '30 woning, nu een vraag over de evt. keuze voor glasvezelbehang. Onze muren bestaan uit gipsplaten voorzetwanden. De hele woning bestaat dus eigenlijk uit gipsplaat.

Wij hebben nu de volgende keuze:
  • Gipsplaten latexen
    Behangen met een vinyl behang
    Behangen met glasvezelbehang en daarna latexen
Wat voor mij belangrijk is:
  • Uiterlijk (lijkt het een beetje op stucwerk?)
    Overschilderbaarheid
    Duurzaamheid
    Verwijderbaarheid van de evt. onderlaag (behang of glasvezel)
Op basis van de zaken die ik belangrijk vind, wat kunnen jullie dan aanraden? Is het latexen van gipsplaten bijvoorbeeld duurzaam? M.a.w.: hoe groot is de kans dat je een gat deukt in de gipsplaat, met als gevolg een lelijke deuk/barst/scheurtje?
Hoe goed kun je glasvezelbehang weer verwijderen na een x-aantal jaar?
Kortom, een hoop vragen.

Wat vinden jullie dat ik het beste met onze wanden kan doen?

Met groet,
Kars
 

Fiesiekus

  • #2
Fiesiekus schreef:
Ik zou dat behangen zeker achterwege laten; gewoon de naden en gaten gladmaken, voorstrijken en kwaliteitslatex.
 

Fwalraven

  • #3
Neem de wat duurdere soort latex, welk oa voor buiten geschikt is.

Heb ik voor 15 jaar terug ook gedaan. Alleen een keer afwassen met eventueel wat chloor en het zit er weer prachtig uit.

Frans
 

Kars

  • #4
Adviseren jullie dit boven glasvezelbehang?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Lijkt me wel zo te lezen.
Behang verwijderen van gipsplaten wordt over het algemeen een ellende en dus is het beter om niet te behangen maar te latexen.
 

Eye_in_the_Sky

  • #6
Om scheuren en putten van stoten te voorkomen zou je als eerste een laag vlak (structuurloos) glasvezelbehang kunnen plakken.
 

Kars

  • #7
We zijn dan toch maar gaan latexen. Ik moet zeggen dat het er behoorlijk strak uitziet. Bedankt voor alle informatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu