Gipsplaten tegen plafond lijmen, waarmee?

Cuprani

  • #1
Ik heb in mijn badkamer deels een schuin dak, en deels een recht (betonnen) plafond.
Omdat het schuine dak hoger loopt dan het plafond is er een rand afgewerkt met een gipsplaatje.



De stukadoor denk echter dat deze rand gaat scheuren en adviseert om gipsplaten tegen het hele plafond aan te zetten.

Ik heb geen ruimte voor houten latten. Het bovenlicht (raampje boven de deur) laat dit niet toe. Ik wil niet vanaf de buitenkant tegen mijn plafond aankijken. Daarom wil ik de gipsplaten rechtstreeks op het beton verlijmen. Op het beton zit een laag spachtelputz en latex (zit goed vast).

Hebben jullie tips hoe dit te doen?
Welke lijm en hoe te stutten?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik betwijfel of gipsplaten op een plafond verlijmd kunnen worden. Het hele gewicht hangt dan aan de bovenste kartonlaag.

Ik zou het zelf met gaas doen. Maar als de stucadoor er niet gerust op is...

Als je eerst een lat tegen het bovenlicht zet, gaat dat nauwelijks opvallen. Aan zo'n kozijn valt sowieso geen eer te behalen ;) Met de lat er een paar cm vanaf valt het nog minder op. Recht langs het kozijn bv.
 

Cuprani

  • #3
De stukador vertrouwd het niet met gaas, en die moet uiteindelijk de garantie gaan geven. Moet dus helaas toch gaan aanpassen..

Ik zat nu zelf te denken om 10 mm wedi/qboard plaat te nemen. Vol te kitten met montage kit en extra te bevestigen met een slagplug met rozet. Speciale plug voor dit soort panelen die ik gewoon direct in het plafond kan tikken.

Dan hoef ik ook niet meer te stutten en vertrouw ik de lijmverbinding ook beter.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Lijkt me een prima en creatieve oplossing.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu