Gipsblokken L-muur aansluiten op gipsblokken muur

IChouffe

  • #1
Beste klussers,

Ik wil een L-vormig muurtje plaatsen opgebouwd uit gipsblokken. Dit muurtje grenst aan één zijde aan een ander gipsblokkenmuurtje. Zie de tekening en foto voor verduidelijking:


In rood de muren die ik wil plaatsen, in blauw bestaande hydro gipsblokken (badkamer).


Op de foto is met oranje lijnen ingetekend waar de muur moet komen

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Welk type gipsblok kan ik het beste gebruiken? In het huis zijn gebruikt voor een aantal wanden: Knauf Isomur Licht 640x501x7 en Knauf Isomur zwaar 450x501x7. Voor de badkamer de hydromuur versie. Wat is het verschil tussen de Licht en Zwaar versie van gipsblok? Het hoeft geen geluidsisolerende wand te worden, dus ik dacht zelf aan de normale witte Isomur Licht blokken

2. Hoe kan ik de verbinding maken met de bestaande hydromuur? De bestaande muur is bekleed met een korrelpleister. De nieuwe muur met veerankers vastzetten? en de naden opvullen met PUR en afwerken of afvullen met lijm vermengd met gips (rotband oid)? Of vertanden met bestaande muur? Hoe kun je het makkelijkste een vertanding in een bestaande muur maken?

3. Hoe breng je het makkelijkste elektriciteitsbuizen aan in een gipsblokken muur? Ik lees twee mogelijkheden: verfkrabber of met een sleuventrekker.

Alvast bedankt!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Normale gipsblokken zijn voldoende. Vertanden is het beste, maar lastig. Met veerankers kan ook, maar de naad zal gaan werken. Goed gaas erover en heel de wand stucen of de naad laten zitten.

Sleuven maken in gipsblokken heb ik zelf geen ervaring mee. Ik denk dat het met een verfkrabber nog best een klus is, maar daar kom je snel genoeg achter ;)

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu