Gietmal maken

Need Help

  • #1
Zoek me een beetje werk voor de wintermaanden :lol:

Ik wil aankomende lente mijn afrastering gaan maken rondom huis

Iedergeval ga ik zelf mijn ronde tussenpalen storten 30cm rond waar ik een mal voor heb. Nou wil ik de (hoedjes) die eropkomen los maken

Wil deze in soort piramide vorm gaan maken maar dan de ronde versie

totale omtrek 45cm 5 cm dikte deksel en dan naar een punt toe totale hoogte ongeveer een 40 cm

Kan me iemand vertellen hoe deze en waar deze mal van te maken,Alsmede hoe deze meteen glad te krijgen
 

H@ns

  • #2
1) De vorm die je wilt hebben zoeken als bestaand object of laten maken, bijv. door te laten draaien uit mdf.
2) Van deze positieve vorm een negatieve gipsmal maken (ik denk dat deze uit één stuk mag, het is immers een goed lossende vorm)
3) Dit een keer of 4 herhalen zodat je meerdere 'hoedjes'tegelijk kunt maken en maar één keer beton hoeft aan te maken.
4) de wanden van de gipsmal sealen zodat het geen water meer kan opzuigen (zijn speciale middeltjes voor in de handel)

Dan:

1) Beton aanmaken om te gieten
2) Beton in de mallen gieten en deze op een trilapparaat zetten.
3) Laten trillen zodat de lucht naar boven komt.
4) Afdekken en laten uitharden.

Tips:

Een wasmachine op centrifugeerstand kan ook dienst doen als trilapparaat. Wel even toestemming vragen... :wink:

Maak de punt van de kegel, de mal dus, iets rond, puntige punt is heel kwetsbaar en oogt onvriendelijk.

Maak de mal dieper dan de maat van de uiteindelijke kegel, dan knoei je niet alles onder met trillen! Wel even een afvulmarkering in de mal zetten zodat ze allen even groot worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu