Gezocht: Ideeen voor (opberg) kastenwand garage

Sharky

  • #1
Voor in mijn garage ben ik op zoek naar een slimme en mooie manier om mijn spullen op te bergen.

Het betreft tuingereedschap, elektrisch gereedschap, fietsen en nog wat spul dat in de garage opgebrogen wordt.

Ik heb een muur van +/- 12 mtr tot mijn beschikking. (de diepte voor de schappen of iets dergelijks is ook geen probleem.

Ik zat te denken aan een kasten wand met zweefdeuren maar weet niet of dat ideaal is.

Wie o wie heeft er handige tips en/ of adviezen uit eigen ervaring??????
 

Sharky

  • #2
:roll:

Niemand met ideeën??

Hoe bergen jullie bv.
het tuingereedschap op??
de Grasmachine???
Fietsen??
Elektrisch en los Gereedschap???
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Erg druk gehad zeker. :lol: :lol:

Geen idee maar wel een tip voor je deze vraag even lezen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Die vraag is inderdaad een tijdje onbeantwoord gebleven :wink: .
Ik hang mijn tuingereedschap op aan haken of spijkers. Anders struikel je er toch over.
Alle losse materialen heb ik per soort (elektra, cv en water, verfspullen etc) in plastic kratten die in een schuifdeuren kast passen. Zo kan je alles van 1 categorie er makkelijk uitpakken en zoeken naar wat je nodig hebt.

Alle elektrische gereedschappen in een eigen koffer of plastic krat. Die staan allemaal in een verrijdbaar platform annex werkbank. Alle overige gereedschappen in de lades van mijn vaste werkbank.

Schroeven bouten en moeren die ik in grote verpakkingen gebruik in hun eigen doos in een verzamelbak en alle kleine hoeveelheden in een ladekast met kleine laatjes.

En al het rijdend materieel in een aparte schuur.
 

Sharky

  • #5
Wgb schreef:
Erg druk gehad zeker. :lol: :lol:

Geen idee maar wel een tip voor je deze vraag even lezen.
Zeker heel druk gehad :)

tuinmuur gemaakt, tuin aangelegd incl. alle elektra en sproeileidingen en alle bestrating gemaakt ;)

Maar met vocht in mijn garage krijg ik geen probleem. De garage is gebouwd als een huis incl. isolatie en verwarming.

Maar toch bedankt voor de tip!!!

@ Frank; heb je mss een foto van die schuifwand?? Dat is toch praktischer dan losse kasten en of stellingen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Het waren een paar stevige schuifdeurkasten uit een sloopbedrijf.
Ik denk uit een winkelinterieur.
Die heb ik op elkaar gezet met gasbetonblokken er tussen zodat er in de tussenruimte ook weer kratten passen.

 

Sharky

  • #7
@Frank: bedankt voor de foto's

ik heb al wat meer inspiratie gekregen.

Het worden soort van houten stellingen. Vastgeschroefd tegen de muur en niets geschroefd op de vloer. Ervoor moeten zwevende schuifdeuren komen.

Wat ik me nu afvraag is:
van welk materiaal kan ik het beste schuifdeuren maken (hoogte +/- 240cm)
MDF? Multiplex? of iets anders?

En hoe dik kan ik dit materiaal het beste nemen, het moet wel een beetje stevig zijn ;) (18mm of toch meer richting de 22mm of meer?)?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
Ik zou voor 18 mm multiplex gaan dan, is stootvaster dan MDF en is voldoende dik.
 

Sharky

  • #9
En wat voor dikte adviseren jullie voor de poten en dwarsbalken te nemen?

geschaafd vuren 30x30 mm?!?!
of kan ik beter iets anders nemen?

Ik wil gewoon een raamwerk maken waarin leggers komen te liggen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #10
Ik adviseer je om CLS 38x89 te nemen. Dan heb je iets om in te schroeven.
 

Sharky

  • #11
CLS? Wat is dat voor houtsoort??

en 38x89 zijn de afmetingen veronderstel ik ;)
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #12
Canadien Lumber standard maar je ziet ook SLS Swedish Lumber standard.
Dat is gedroogd en geschaafd vuren hout dat voldoet aan bepaalde kwaliteitsnorm. Het is vaak ook goed recht hout in tegenstelling tot wat je in de "bouwmarkt" ziet staan.

Edit: eigenlijk is het Scandinavian ipv Swedish
 

Sharky

  • #13
Oke duidelijk

En kan ik dan de verbindingen het beste schroeven? Zoja welke schroeven?
of klassieke houtverbindingen maken? Welke verbindingen zijn het stevigst?

En is het beter om onder elke zijde van de leggers een balkje te plaatsen? of is het voldoen alleen de achterkant en de 2 zijkanten leggers te maken?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #14
Tja, hangt er van af of je er handig mee bent, er tijd voor hebt en het oog ook wat wil. Zelf denk ik in dat soort situaties uiterst functioneel, maar als je het leuk vindt om dat soort verbindingen te maken moet je het vooral doen.

Ondersteuning hangt ook wat af van de overspanningslengte en het gewicht wat je er op gaat zetten.
 

Sharky

  • #15
Handig?! uhmm jazeker :lol: kunnen zowat alles zelf en ik hecht veel waarde aan degelijkheid en afwerking.

Schappen worden ongeveer 100bx50hx50d en er komt gereedschap op te liggen dus het is best wel wat gewicht.

thnks voor de adviezen!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #16
Je zou voor een gewone halfhout verbinding kunnen gaan en die verlijmen en schroeven.
Eerst alles klaar maken en droog in elkaar schroeven met een enkele schroef.
Kijken of alles past ,recht is en naar wens is en dan per gedeelte loshalen en verlijmen en met de schroeven op spanning zetten.
Dan staat het als een huis.
 

Sharky

  • #17
Zoo deze week vrij dus tijd om aan de kastenwand te beginnen.

heb balken gehaald en plaatmateriaal.

Ik wil halfhoutverbindingen maken maar ik heb nog een paar vraagjes;

- hoe gaat men om met halfhoutverbinding waar 3 balken bijelkaar komen?
- is het verstandig om de breedte balken uit 1 stuk te maken (horizontale delen) of kan ik beter losse stukjes maken?
- is het beter om tegen de achterwand ook horizontale balken te plaatsen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #18
Hoe bedoel je, waar drie balken samenkomen?

Of horizontale balken en achterin de balken door moeten lopen hangt af van het ontwerp / afmetingen. Kan je eens een tekening/schets plaatsen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #19
Ik denk dat je bedoelt waar 1 balk haaks op twee balken komt die een hoekverbinding vormen. (X, Y en Z as)

Nou dat gaat niet met een halfhoutverbinding.
Dan moet je degene die er haaks op komt er onder zetten of met een klos werken of met een stalen hoek werken.
 

Sharky

  • #20
Ik bedoel idd daar waar de x-y-z as elkaar kruisen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu