Geweven draad

Mrtn82

  • #1
De grondkabel van mijn tuin, moet ik aansluiten op een lasklem. Nu is dat voor de massieve draden natuurlijk geen probleem, maar hoe zit dat voor de geweven (aarde) draad?
 

Mrtn82

  • #3
Dank voor de reactie.

Dus even voor mijn begrip:

Kan ik de litze(n) rechtstreeks is zo'n speciale lasklem steken (die grijze met oranje)? En moet ik de litzen dan nog aftapen?

Of kan ik de litze eerst middels een kroonsteenje (en zonder draadeindhuls oid) verbinden met een stukje VD draad en dat VD draad vervolgens bundelen in een lasklem?

Grt,
Maarten
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
In zo'n speciale lasklem kun je de litze direct verbinden met andere (VD-)draden.

Het aftapen van blootliggende delen van de litze is altijd aan te bevelen, omdat het de kans op sluiting naar andere leidingen sterk vermindert. Er hoeft maar één draadje van die litze tegen een fase oid te zitten en je hebt al (moeilijk opspoorbaar) vuurwerk of eruit klappende aardlekschakelaars.

Zoals in het andere topic beschreven kun je als alternatief een kroonsteen gebruiken. Voorkeur heeft toch wel een adereindhuls om de litze bij elkaar te houden. Vanaf de andere kant kun je VD-draad gebruiken dat je in een normale lasklem kunt steken. Ook in dit geval is aftapen wel zo veilig. :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu