Gevel schilderen

Bertzonderernie

  • #1
Ik heb een stuk gevel dat in september opnieuw gestuct is met cement.

Nu wil ik het graag gaan schilderen met een latex/muurverf die geschikt is voor buiten, maar ik krijg verschillende adviezen.

De één zegt dat het gerust kan zolang het niet vriest, de ander zegt dat het nu niet meer kan.

Vandaag is het zo'n 10 graden, morgen ook rond de 10 graden. De luchtvochtigheid is wel hoog.

Kan het nu wel of niet?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
En wat zegt de fabrikant van het product?
 

Bertzonderernie

  • #3
Nou, ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt voor een merk of specifiek product, maar als ik kijk naar een wat duurdere latex voor buiten dan lees ik:

Verwerkingstemperatuur: minimaal 5°C.
Relatieve luchtvochtigheid: maximaal 85%

Morgen is het 10 graden met een luchtvochtigheid van 88%

Verder heeft het vorige week ook geregend, dus zal de gevel niet kurkdroog zijn.

Bij speciaalzaken krijg ik vage adviezen van "ik zou het niet doen" tot "geen probleem zo lang het niet vriest".
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Ik heb net de temperatuur van de muren van mijn huis gemeten en die zijn een graad of 5 terwijl het buiten een graad of 8 is.
Ik denk dat de temperatuur van het te verven oppervlak belangrijker is dan die van de lucht.
En ik denk dat de temperatuur van de muur niet meer zal oplopen. 's Nachts koelt het verder af dan dat het overdag opwarmt.

Om die reden zou ik het niet doen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Nou..mag ik een kleine aanvulling doen: de relatieve vochtigheid is zeer bepalend. 89% bijvoorbeeld verhindert watergedragen verf goed door te drogen omdat de lucht teveel met damp verzadigd is. Als dat te lang duurt en s'nachts gaat het vriezen, dan heeft u een zeer slecht resultaat.

Bereikt de RV buiten 100% ( wat zomaar kan) dan slaat damp in de vorm van druppels neer. En dat is niet echte bevoordelijk voor de doordroging.

Ik zou wachten tot stabieler weer ( voorjaar). Kunt u echte niet wachten, schilder dan tussen 11.00 en 14.00 uur indien de temperatuur boven 5 graden is.
 

Bertzonderernie

  • #6
Bedankt voor de reacties. Volkomen duidelijk, toch twijfel ik omdat het om een bedrijfsruimte gaat en het er nu niet uitnodigend uit ziet.

Maar met slecht schilderwerk schiet ik natuurlijk ook niet veel op.

Morgen maar eens aan zien hoe het weer is en of ik het aan durf.

Nogmaals bedankt.
 

Poster

  • #7
Let wel, als u een regenbui krijgt, terwijl de muurverf niet droog is, spoeld het eraf, en deze troep op de tegels/vloer wilt u niet hebben.(ervaring)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Als u het kunt afdekken kan het natuurlijk wel. Een paar dekzeilen doen wonderen. Er zijn muurverven die maar een uur of 4 nodig hebben om regenvast te zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu