Geaard stopcontact aanleggen in kamer achter meterkast, hoe?

MarijkeB

  • #1
Hallo,

Ik heb momenteel in de meterkast een geaard stopcontact laten maken voor mijn modemrouter (dubbele opbouwdoos). Dit stopcontact is aangesloten op dezelfde groep als de groep waar de badkamer en de mechanische ventilatie-eenheid op aangesloten zijn. Ik wil graag in de studeerkamer die direct achter de meterkast zit ook een geaard stopcontact hebben voor mijn pc en dergelijke. Ik merk nu een lichte spanning op de kast, en ik vind dat vervelend. Het heeft altijd gewerkt in mijn huurhuizen op ongeaarde wcd's, maar nu ik een huis uit 1993 gekocht heb, wil ik het graag goed kunnen doen. De studeerkamer heeft geen geaarde wcd's. Deze zit op één groep samen met de hal, de slaapkamer en de wc, waarin later trouwens ook nog een geaard stopcontact moet komen zodra de wc gerenoveerd wordt.

Nu vraag ik me af of ik de fase-, nul- en aardedraad alledrie kan doorlassen in een apart lasdoosje, en van daaruit naar

A. de meterkast-wcd kan gaan
B. naar de studeerkamer-wcd een leiding kan aanleggen

Of moet ik toch de studeerkamer-wcd los van de meterkast-wcd laten en het door de elektricien in de groepenkast op dezelfde groep als de rest van de kamer laten aansluiten? Mocht het nodig zijn, hier een lijstje van wat ik aangesloten heb zitten. Ik heb een 1x35-ampèreaansluiting. (Laten) aarden van het hele huis lijkt me, naast veel trekveerfrustratie c.q. euro's, wat overdreven.

Totaal 48 punten waarvan 11 achter de keukenverdeler

Geel (keuken/badkamer/meterkast/MVE): 14
10 wcd, 2 wisselschakelaar (waarvan waarschijnlijk 1 tweepolig), 1 perilex-wcd, nog 1 ongebruikt punt met aarde, fase, nul en schakel 1 badkamer


Groen (woonkamer): 10
(7 wcd, 2 leddimmer, 1 wisselschakelaar)

Rood (overige kamers): 12
(8 wcd waarvan nog 1 aan te leggen, 3 wisselschakelaar, 1 leddimmer)

Blauw (wasmachine/warmtepompdroger): 1 wcd

Keukenapparatuurgroep zeg maar 11 (?)
apparatuur: onderverdeeld in
1 fornuisgroep (perilex) en kastverlichting (2-3)
1 groep vaatwasser+ledlampjes bovenkasten (2)
1 groep combistoomoven en kastverlichting (2)
1 groep vaatwasser en kastverlichting (2)
1 groep koelkast en oven-magnetron (2)
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #2
Geen idee of het belangrijk is om je computer op een geaard stopcontact aan te sluiten. Dat de hele kast onder spanning staat (gewoon 230V) is normaal als deze niet geaard is. Het is in ieder geval niet gevaarlijk want de stroomsterkte is zeer laag.

Maar als je echt een geaard stopcontact wilt kun je er toch gewoon op de makkelijkste manier een aardedraad naartoe trekken? Je moet alleen wel zorgen dat binnen een ruimte de stopcontacten allemaal wel of allemaal niet geaard zijn.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik ben het er geheel niet mee eens dat het niet erg is dat de hele kast onder spanning staat.

Weliswaar wordt die spanning normaal gesproken veroorzaakt door de condensatoren van het ontstoorfilter, die een vrij lage capaciteit hebben en loopt er dus inderdaad verhoudingsgewijs een lage stroom. Maar diezelfde condensatoren vormen een behoorlijk risico: er is maar een héél dun laagje diëlectricum en dat wil nog wel eens fout gaan. Wanneer het fout gaat zit er een sluiting in de condensator en dan staat de kast écht onder 230 volt.

Bovendien is de binnenkant van de voeding van een (gewone, geen laptop) PC niet dubbel geïsoleerd. Ook daar bestaan daarom risico's dat er iets fout gaat en er een verbinding ontstaat de behuizing van de PC. Het zijn geschakelde voedingen en daarvan staat een flink deel onder 230 V! Bovendien werkt het ontstoorfilter van de PC niet correct als de kast niet geaard is.

Een apparaat zoals een PC met een metalen kast dient geaard aangesloten te worden!

Op de 'makkelijkste manier een aarddraad er naartoe trekken' is een voor meerdere uitleg vatbaar advies. Velen zullen daaruit concluderen dat je even ergens vandaan (bijv. van een willekeurig andere wcd) een aarddraad mag halen. Dat mag beslist niet!

De bij te trekken aarddraad dient mee te lopen met de normale bedrading, vanaf de meterkast (via centraaldozen) tot aan de einddoos. Vaak zit ie al tot aan de dichtsbijzijnde centraaldoos, dus kan het meevallen.

De wcd in de studeerkamer hoeft overigens niet op dezelfde groep te zitten als de overige wcd's in die ruimte. Wel is er de eis dat wanneer je één wcd in een ruimte gaat aarden, je ze allemaal moet aarden.

Maar eerlijk gezegd zou ik (bij mij thuis) nog eerder kiezen voor één wcd tbv. de PC geaard en de rest zo laten, dan de PC ongeaard laten! Alleen kan dat niet meer, alles is hier inmiddels geaard...

De genoemde methode met een lasdoosje, waarin bruin, blauw en geel/groen opgesplitst worden naar twee ipv. één éindpunt' lijkt me op zich een prima oplossing. Mits correct doorverbonden mbv. lasklemmen of -doppen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu