Gat in fundering boren

EdP

  • #1
In de categorie 'dat heb ik weer' een vraagje.

Eindelijk heb ik maar 's de moeite genomen om de grondkabel die al een jaartje of 9 geduldig in de grond op me lag te wachten door de fundering naar binnen te leiden.
Het is al wel gelukt, maar 1 ding vraag ik me nu nog steeds af: bij het boren (met boorhamer) van binnen naar buiten kwam ik vrij ver, maar net een paar cm voor het eind ... niks meer. Ik kon boren wat ik wilde, maar niks.

Ik dacht natuurlijk meteen aan betonijzer of een kiezel, maar met hakken met een dunnere boor (goedkoperdje) kwam ik ook nergens. Alleen een gebroken boorkop. Zit betonijzer dan wel eens zo dicht bij de buitenkant? Ik schat dat ik een cm of 3 a 4 van de buitenkant af zat.

Uiteindelijk heb ik maar een nieuw gat schuin ernaast gemaakt (voor het geval dat het inderdaad ijzer was) en dat ging gewoon goed.

Moet ik dat mislukte gat nog vullen of gewoon lekker zo laten?
 

Muis79

  • #2
Deze zou ik zeker weer aansmeren, hierdoor begint "betonrot". de wapening zal worden aangetast, zal gaan roesten. en weet haast wel zeker dat het wapening was waar je op zat te boren.

Succes
 

EdP

  • #3
Het gat zit alleen aan de binnenzijde, een kurkdroge kruipruimte. Maar goed, ik wil het best afsmeren. Wat voor mortel is hiervoor het beste?

Het gat waar de leiding doorheen loopt heb ik alleen aan de buitenkant afgekit met een kit op MS-polymeer basis, aan de binnen kant staat deze dus ook open. Moet daar dan ook iets mee gedaan worden?
 

Muis79

  • #4
Ik zou wel doen. Gewoon met beetje cement, beste is met zilverzand erin. Het is niet zo heel erg hoor een gaatje. Volgens de regels moet het wel.

Gr. Maarten
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Welke regels ?
 

H@ns

  • #6
De regels van de kunst van het betonstorten en bewerken denk ik

Wapening minimaal 5 cm dekking rondom.
 

EdP

  • #7
Begrijp ik het zo goed?
- Gat waar de kabel doorheen loopt kan zo blijven;
- Gat dat mislukt is dichtsmeren.

Momenteel heb ik alleen cement in huis ehh schuur dat al een paar jaar oud is; is dat waardeloos?
 

Michiel_H

  • #8
Betondekking is slecht zelden 5 cm. Maar ik zou zeker alle gaten aan alle kanten dichtsmeren. Als je betonrot krijgt heb je een groter probleem. Nu het te voorkomen is dus gewoon doen.
 

H@ns

  • #9
In de bouw wordt een marge van 2,5 tot 5 cm gehanteerd. Afhankelijk van de toepassing en de samenstelling van het beton.
Echt betonrot heeft vaak een andere oorzaak, namelijk verkeerde hechtharsen die een verbinding aangaan met het vrije kalk in de beton en daardoor zuurstof toelaten in de bewapening, ongeacht de hoogte van de dekking.

Aansmeren is in elk geval zeer aan te bevelen!! Ik zou die kabel trouwens ook nog voorzien van een pvc mantel op de plaats waar hij de fundering door moet. Of evt. een slagvaste electrabuis als het gat geen 32mm toelaat

Cement kan behoorlijk achteruit gaan door lange bewaartijd en inwerking van vocht uit de lucht. Ik zou even een nieuwe halen en dat pak uit de schuur een keer gebruiken voor bijv. een gestabiliseerd zandbed o.i.d.
Niet om met prijzen te gooien maar voor onder de 4 Euro koop je al een zak kant en klaar beton van 25kg :wink:
 

EdP

  • #10
H@ns schreef:
Ik zou even een nieuwe halen en dat pak uit de schuur een keer gebruiken voor bijv. een gestabiliseerd zandbed o.i.d.
Goeie tip!
H@ns schreef:
Niet om met prijzen te gooien maar voor onder de 4 Euro koop je al een zak kant en klaar beton van 25kg :wink:
Ja ik weet het, maar ik vond het een raar idee om een 25kg zak te halen om daar 2 ons van te gebruiken. Nou ja, misschien willen de buren ook een gestabiliseerd zandbed :mrgreen:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Cement is toch ook in 5 kg zakjes te koop ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu