Gasverbruik meten

Henkie_j

  • #1
Hallo volgens mij zwager is zijn gasmeter niet goed
nu weet ik dat je dit kan meten ,hier voor is een formule je moet dan de ketel laten branden maar hoeeeee
Wie weet hoe je dit moet doen
de ketel is een nefit economy
jan
 

Chathanky

  • #2
Je ketel op volvermogen aan en vervolgens 33 seconden je meterstand opnemen.

De uitkomst in is het vermogen in kw van je ketel, wijkt dit ver af dankan het zijn dat de ketel niet goed is afgesteld of dat je meter teveel of te weinig aangeeft.
 

-stuffie-

  • #3
>De uitkomst

Je bedoelt eindstand-beginstand=ketelvermogen?
 

H@ns

  • #4
Stuffie123 schreef:
>De uitkomst

Je bedoelt eindstand-beginstand=ketelvermogen?
heel goed Einstein :-|
 

Fiesiekus

  • #5
De methode is slim. Er wordt vanuit gegaan dat het ketelrendement dan 31.6(MJ/m3)/33s = 96% (op de LHV) bedraagt. Het blijft dan wel onzeker of de fout in de ketel of in de meter zit. Maar dat zal ook wel het doel van de vragensteller zijn: de oorzaak van een te hoog gasverbruik opsporen.
 

Chathanky

  • #6
Je moet uitgaan van het maximaal vermogen in de bovenwaarde.
Als er 4% afwijking zit zal dit niet veel effect hebben op je waarneming. De gasmeter en de ketel zelf hebben ook wel een afwijking zo ook de kwaliteit van het gas is niet constant en niet te vergeten de temperatuur van het gas.

Reden tot verdenken van de gasmeter doe je pas als er een groot verschil ontstaat. Als het 1 tot 2 liter scheelt ga dan niet twijfelen aan je meter, de oorzaak ligt dan ergens anders.

Het is puur een indicatie, niks meer of minder.
 

Fiesiekus

  • #7
Laat ik het anders zeggen: als de 2 waarden kloppen is het rendement, de ketel en de gasmeter zeer waarschijnlijk in orde.
 

Klorissa

  • #8
Nauwkeuriger is het om het in 3 minuten op te meten.
5 x 36 sec = 180sec = 3min
dus doe je ook 5 x het vermogen van je cv ketel
maw als de ketel een vermogen heeft van 24 vermenigvuldig je dit met 5
en de uitkomst moet dan ongeveer hetzelfde zijn aan het aantal liters in 3 minuten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu