Gasveer keukenkast demonteren

PraXiminium

  • #1
Hallo allemaal,

ik heb even wat hulp nodig want ik kom er even niet uit met wat gasveren voor mijn keukenkast.

De oude hebben het opgegeven en ik heb dan wel nieuwe gekregen maar ik weet simpelweg niet welk gereedschap ik moet gebruiken om de oude gasveren te demonteren.

En met welk smeermiddel (olie) moet ik de nieuwe gasveren mee insmeren? Indien dat noodzakelijk is...



En als dat ringetje los is, kan ik die dan weer hergebruiken of moet ik een nieuwe gebruiken? En zijn deze dan ook bij elke doe-het-zelf-zaak te krijgen?

Alvast bedankt!
 

Piet48

  • #2
Die ring kun je naar links schuiven, met een brede schroevendraaier drukkken of links inhaken en met een hefboombeweging opschuiven.
Wel uitkijken dat het niet wegspringt, je vind ze moeilijk terug.
De ring is weer herbruikbaar.

Wees voorzichtig met de nieuwe gasveer, ze zijn gevaarlijk sterk.

Gr. Piet
 

PraXiminium

  • #3
Bedankt Piet,

het is gelukt.

Het enige wat ik nog moet doen is de gasveer op de juiste lengte afstellen, maar er is geen beweging in te krijgen. Moet ik dat uit stekende deel van de gasveer insmeren met iets? Ik krijg 'm namelijk niet op zen plek met mijn kracht. En ik wil er ook niet al te veel kracht op zetten gezien die dingen vrij snel krom gaan staan en je weer een nieuwe erin kan gaan zetten.

Groet,

Johan
 

Piet48

  • #4
Is die veer zo sterk?
Het moet toch mogelijk zijn om die met de hand in te drukken.
Als je het dan voorzichtig wil doen, schuif hem dan in een stuk PVC pijp waar hij redelijk in past dan kun je hem voor proef veiliger indrukken.

Gr. Piet
 

PraXiminium

  • #5
Dat indrukken lukt helaas niet. hij heeft een behoorlijke tegendruk. draaien lukt wel, maar daar blijft het dan ook bij. geen beweging in te krijgen.
 

Piet48

  • #6
Als je eerst het mechaniek van de deur demonteerd en dan de gasveer moteren, dan heb je bij de hermontage een hefboom om de veer in te drukken.

Hoe lang is de veer (uitgeschoven)?
Misschien tussen een lijmtang zetten?

Maar het blijft gevaarlijk!!!!

Succes

Gr. Piet
 

PraXiminium

  • #7
\Dat heb ik nu ook gedaan. De veer zit er tussen, maar krijg het deurtje van het kastje met geen mogelijkheid omlaag. Het is precies dezelfde gasveer als die er voorheen zat. Dus dezelfde lengte etc.

Ik heb nooit eerder gewerkt met deze gasveren, wat is precies het gevaar?
Dat ze eruit schieten of iets dergelijks?

In ieder geval, krijg er totaal geen beweging in. :-|
 

Piet48

  • #8
Je kan er een flinke tik van krijgen.
Als alles weer gemonteerd zit kan er niets gebeuren, maar dit is niet normaal.
Terug gaan naar de winkel is de enige optie.

Gr. Piet
 

PraXiminium

  • #9
Ik heb ze van de fabrikant in Duitsland toegestuurd gekregen.
in een doosje, 4 stuks. En ze zijn allemaal zo stug; dus geen van alle enig beweging in te krijgen.

De importeur van de keuken is failliet.

Tja. Moet ik nu al die keukenkastjes gaan vervangen door een paar stugge gasveren. pff.

Bedankt voor de waarschuwing en jouw hulp tot dusver!
 

Piet48

  • #10
Staan er geen gegevens op de oude, zodat je ze eventueel op een ander adres kan bestellen. Googlen.

Ga met die nieuwe eens naar een keukenzaak, als je daar een monteur treft dan weet die misschien wel raad.

Succes er mee

Gr. Piet
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Je vermeld dat er helemaal geen beweging in te krijgen is.
Mij staat iets bij dat ze die dingen op slot zetten om te vervoeren.
*wgb*
 

PraXiminium

  • #12
Ik weet niet wat de eerste keer fout ging, maar heb het zojuist weer geprobeerd, en voila, beestjes gaan omlaag. Heb nu wel de deur helemaal losgehaald en de veer apart gemonteerd.
Nu is het een kwestie van deurtje terughangen.

2de keer proberen werkt dus altijd. Eerste keer altijd een beetje aftasten. Even de klus laten liggen, en voila, de eerstvolgende keer lukt het :mrgreen:

Dank!
 

Piet48

  • #13
Fijn dat het toch gelukt is.
Bedankt voor het afmelden.

Gr. Piet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu