Garage van radiator voorzien

Bedlamite

  • #1
Beste lezers/deskundigen.

Ik wil in mijn garage (aan de woning gebouwd) een radiator ophangen. Aangezien alle wanden bezet met kasten zijn, op een na, kan ik op die 'vrije plek' de radiator niet lager plaatsen dan bijna tegen het plafond.
De radiator zal hooguit in zeer koude perioden gebruikt worden. De leidingen kunnen apart met een 'afsluiter' dichtgezet worden.


Dat het mogelijk is, snap ik, dat het rendement laag zal zijn, snap ik ook.

Mijn vraag is, WEL of GEEN thermostatische kraan?

Kraan aan onderzijde (uitstroom) monteren, ka dat?
(Ofwel de radiator op zijn kop hangen)

Ik ben benieuwd naar deskundige antwoorden
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat wil je met een thermostatische kraan bereiken?
Kan het er gaan vriezen en kun je dan de radiator vergeten open te draaien? dan JA. Een thermostatische kraan gaat vanzelf open als de temperatuur onder de 5 - 10 graden komt.
Regel je de rest van het huis met een kamerthermostaat? De radiator krijgt de garage dan vast niet erg warm, tenzij je een hele grote radiator plaatst. Dan dus een Nee, lijkt me. Een thermostaatkraan werkt ook slecht als die tegen het plafond zit.
Als de andere radiatoren ook thermostaatknoppen hebben, b.v. omdat je weersafhankelijk stookt, dan moet het weer wel.

Of je de radiator op zijn kop hangt of niet, de aanvoer (heet water ketel -> radiator) moet boven en de retour (afgekoeld water radiator -> ketel) moet onder. Dit omdat het koudste water naar beneden zakt.
Vooral als je een thermostatische kraan plaatst, moet je goed letten op de juiste stroomrichting. Op het kraanhuis staat een pijl. Als je de thermostaatkraan onderaan wilt, kan dat wel maar vergt dat wat meer kunst- en vliegwerk. Een verkeerd-om aangesloten thermostaatkraan kan gaan klapperen, dat wil je niet hebben.
 

Bedlamite

  • #3
Het KON er inderdaad gaan vriezen, als de buitentemperatuur < -10.
Momenteel is 2/3 ingebruik als voorraad ruimte, waarin droge meel producten staan en 2 koelkasten en 2 vriezers.
Het plafond is voorzien van 2 cm tempex.
De ruimte ligt aan de achterkant (woningkant). De voorste ruimte is motorstalling annex werkplaats. Plafond niet geisileerd, de garage(kantel)poort wel met 1 cm perspex.
Tussen beide ruimten een schuifdeur, inwandig en redelijk tochtdicht.
Het borsteisico in de voorraadruimte is m.i. Redelijk verkleind.
Boven het geheel is een vlierin, voor oplsga kampeerspullen e.d.

Ik denk er toch over om bij eventuele plaatsing geen thermostaat,rAn te gebruiken.
De centrale thermostaat hangt in de woonkamer. Deze is zo ingesteld dat na 23:00 de temperatuur tot 15 c mag dalen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu