Freesmal maken

Raffie.s

  • #1
Hallo, ik heb wel eens gelezen over een freesmal voor een bovenfrees.
wie weet hoe je een freesmal kunt maken?
ik wil bijv de keukenlade een leuk motiefje infrezen dus alle lades moeten hetzelfde zijn
 

Kees61

  • #2
Zo'n freesmal moet je met een aanloop ring gebruiken. De beitel moet dan wel geschikt zijn om met die ring te gebruiken.
De ring geleidt langs de mal en zo volgt de beitel de vorm van de mal. Je moet er rekening mee houden dat de beitel een stukje van de mal af staat, dus zoveel moet je de mal groter maken.
Snel gezegd teken je de vorm van wat je wilt frezen op de mal en zet er dat afstandje vandaan, een lijn omheen en daar zaag je de mal uit.
Iedere onzuiverheid in de mal zal je terugvinden in het freeswerk :-)
 

Raffie.s

  • #3
Ok, weet jij ergens een plaatje te vinden van een aanloop ring?
ik heb volgens mij wel ergens een ring liggen. ik weet niet zeker ofdit zon aanloop ring is

ralph
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Doe eens een google op - :arrow: kopieerring frees
 

Coko

  • #5
Als je engels goed genoeg is moet je zeker eens op de vele Amerkaanse houtbewerkings site kijken. Staan vaak filmpjes op waarin alles zeer duidelijk wordt uitgelegd, zodat het ook voor de beginnende houtbewerker goed te volgen en leerzaam is.

Google eens op "router templates" je zult zien dat de mogenlijkheden bijna onbegrensd zijn.

Oefen eerst op een stuk afvalhout. Gaat het de eerste paar keer niet zo netjes dan zijn je deurtjes tenminste niet vernaggeld en als het te frezen patroon niet je niet bevalt kun je de mal nog altijd veranderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu