Flexibele gasleiding diameter

Mennovg

  • #1
Na jaren als meelezer geprofiteerd te hebben van alle adviezen aan anderen op dit forum, loop ik dan nu tegen een situatie aan waarbij ik zelf advies wil vragen (vaker soortgelijke vragen gezien, maar met betrekking op iets andere situaties/afmetingen).

In mijn woning met houten vloeren kwam ik tijdens werkzaamheden (verstevigen houten vloerbalken met stalen profielen) onder de vloeren stalen gasleidingen tegen (met hennep gemonteerd).
Afgezien van mogelijke lekkage door deze bevestigingen, kunnen de leidingen simpelweg niet blijven liggen in verband met de verstevigingen die in de vloer worden aangebracht.
Derhalve dient de gasleiding buiten de vloer omgelegd te worden.

Hierbij wil ik gebruik maken van Uponor gasleidingen (met mantel, daar de leiding door koofjes en andere niet geventileerde holle ruimtes gelegd zal worden).
Er dienen 2 stukken flexibele leiding geplaatst te worden. Ik heb een schematisch overzicht bijgevoegd van de situatie. De groothandel waar ik de flexibele leiding zal aanschaffen, wil voor mij de perskoppelingen persen.



Zoals te zien is, loopt de 1e leiding van gasmeter richting (geventileerde) CV ruimte, om daar gesplitst te worden naar CV ketel en de 2e leiding richting de keuken, waar een kookplaat aangesloten is. De eerste leiding heeft een lengte van 6 meter, waarvan 3 meter stijging. De tweede leiding daalt uiteindelijk 2 meter (van de totaal 4 meter lengte).
Het aantal bochten is gelijk aan de bochten in het schema en deze zullen met de hand worden gebogen, waarbij een flauwe bocht van 90 graden kan worden aangehouden ruim boven de gestelde radius voor handmatig buigen.
In het schema zijn de blauwe blokjes afsluitkraantjes (reeds aanwezig).

Ik heb enkele vragen over deze situatie.

1. Welke diameter moet ik nemen van de Uponor leiding (20/25/32mm) voor de 2 leidingen? Ik heb geen ervaring met de beschikbare tabellen/rekenhulpen om dit te berekenen. De huidige ketel is een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 RF HR Combiketel (7,8 - 27,1 kW CW5).
2. Na aanleggen van de leidingen, wil ik deze laten testen/afpersen door een gecertificeerd bedrijf. Momenteel is er geen meetnippel aanwezig, maar deze wil ik dus wel plaatsen. Klopt het dat ik deze in de meterkast zo dicht mogelijk bij de gasmeter dien te plaatsen of is de locatie niet van belang?

Alvast dank voor uw advies!
 

Mennovg

  • #2
Ter aanvulling:

De inwendige diameters van de beschikbare flexibele leidingen zijn respectievelijk 15,5, 20 en 26 mm.
Voor alle diameters van de Uponor gasleiding is de leidingweerstand K 0,0004 mm.
In de ISSO rekenhulp kan ik 0,0015 mm selecteren bij kunststof als laagste waarde (dus nog een aardige marge).

In de documentatie van Uponor staan ook de Zeta waarden van bochten/appendages (en corresponderende leidinglengte).

Op deze manier kan ik wel een eind komen als het 1 leiding zou betreffen met 1 verbruiker op het einde, maar ik weet niet hoe ik deze 2 verschillende leidingen met T-splitsing zou moeten berekenen.

Daarnaast weet ik niet wat een gemiddeld 4 pits gasstel verbruikt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu