Fasto geiser 1200 LAQ ploft aan

Hws

  • #1
Mijn fasto geiser type 1200 LA werkte goed. Onlangs ging het membraan echter stuk. Dat heb ik vervangen. De pen die de gasklep open drukt komt nu goed omhoog en de geiser werkt nu weer. Echter wanneer ik de warmwaterkraan open duurt het vrij lang (ca 4 seconden) voordat het gas ontsteekt. Daardoor verzamelt het gas zich en ploft de geiser dus aan met een steekvlam bovenuit. Voordat het membraan vervangen werd, was dit niet het geval. Waardoor komt dit en hoe kan ik dit verhelpen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Waakvlam schoon ?
Deze moet mooi blauw branden anders schoonmaken.

Werkt dat niet dan laten afstellen door een installateur.
 

Hws

  • #3
Waakvlam is mooi blauw. Kan hij misschien te klein zijn? Hoewel ik hem niet erg klein vind.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De waakvlam van deze geiser is niet instelbaar.
Als u de kap verwijderd ziet u een paar cm boven het watergedeelte een schroefje zitten in een soort van uitstulping, draai die schroef iets naar rechts en probeer of de geiser niet meer ploft.
Die schroef is bedoeld om de snelheid te regelen voor het openen van de gasklep.
 

Hws

  • #5
Ik heb de indruk dat het zou kunnen liggen aan het enigszins verstopt zijn van de gaatjes in de brander dicht bij de waakvlam. Hiervandaan moet immers de ontbranding starten. Ik heb de brander met een borsteltje schoon gemaakt. Ik krijg de eerste gaatjes niet helemaal open maar eea lijkt wel verbeterd te zijn.
Bedankt in elk geval voor de tips tot nu toe.
 

Hws

  • #6
Mbt tot het schroefje. De lak borging was al verbroken dus lang geleden is er al eens aan gedraaid. Overigens kan ik de schroef niet meer dan ca 10 graden naar rechts draaien. Dan stokt hij. Naar links draaien gaat wel zij het dat het schroefje draait alsof er achter iets tegenwerkt. Een veertje of een rubbertje? Ik weet niet hoe dit instelschroefje werkt. In elk geval de 10 graden naar rechts gedraaid. Het lijkt nu wel beter te gaan!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Als het schroefje niet soepel draait en de afstelling niet goed is toch maar een installateur of onderhoudsbedrijf bellen, het is te gevaarlijk om het zomaar te laten zitten.
Ook een geiser heeft onderhoud nodig.
 

Hws

  • #8
In elk geval bedankt voor de hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu